China komt met zweeftrein die 600 kilometer per uur haalt
Al jaren heerst er tussen China en Japan een strijd om de snelste trein van de wereld. Inmiddels heeft China bekend gemaakt dat ze een nieuwe maglev-trein ontwikkelen die een snelheid van 600 kilometer per uur zal gaan halen, waarmee het land dus Japan af zal troeven.
Het Chinese ministerie van Transport heeft momenteel goedkeur gegeven voor een test op Chinese bodem. De trein kan een topsnelheid halen van 600 kilometer per uur. Tijdens de test wil het zien hoe het voertuig functioneert. Inmiddels is het eerste prototype van de band gerold.
Zweven op hoge snelheid
Het land heeft grootse plannen met de trein. Ze zien in de toekomst dat er grote netwerk zullen ontstaan om snelle verbindingen te realiseren over grote afstand, tussen de steden die ver uit elkaar vandaan liggen. Op dit moment is er al een maglev-trein actief in Shanghai tussen het Pudong International Airport en het Longyang Road Station. Deze trein heeft een topsnelheid van 431 kilometer per uur en brengt in een tijd van 8 minuten reizigers tussen Shanghai en Pudong Airport.
In Japan wordt inmiddels ook gewerkt aan een nieuwe trein die met de maglev-techniek hoge snelheden moet gaan halen. Vanaf 2027 hopen ze een trein in gebruik te nemen die met een snelheid van 500 kilometer per uur moet gaan zweven tussen Tokyo en Nagoya. Tijdens een bemande test heeft de SCMaglev in 2015 al eens een snelheid van 603 kilometer per uur gehaald, dus technisch gezien zou het systeem zelfs harder kunnen, waarmee China mogelijk wel eens afgetroefd kan worden. Een andere hogesnelheidstrein in Japan is de BulletTrain, ook bekend als de Shinkansem. Deze staat bekend om een snelheid van 240 tot 320 kilometer per uur te maken, wat vergelijkbaar met de TGV en de Thalys is. Ook is er van de Shinkansen een speciaal testmodel in de zwevende maglev-versie.
Maglev-treinen
De treinen die in Japan en China worden ontwikkeld zijn maglev-treinen. Deze treinen rijden niet op rails, maar zweven met behulp van elektromagnetische kracht over een speciaal spoor. Omdat er geen sprake is van natuurlijke weerstand zijn er met deze techniek hoge snelheden mogelijk. Vanwege de verre afstanden tussen de grote steden in beiden landen is een maglev-trein een goed en snel alternatief in vergelijking met het vliegtuig.
Hoewel er met regelmaat wel plannen uitkomen om in Europa een dergelijk traject aan te leggen is er momenteel nog niks ervan in Europa te zien. Er bestaan slechts vijf lijnen actief waarbij de meeste slechts over een korte afstand gaan zoals bij Shanghai, en zeker niet de topsnelheden halen.
Wel is er in het verleden in het Duitse Lathen door TransRapid, in samenwerking met Siemens, geëxperimenteerd met maglev-trein op een zweefbaan van 32 kilometer lengte met twee keerlussen. Het project is uiteindelijk aan het einde van 2011 definitief beëindigd. Ook werd het project in 2006 nog getroffen door een desastreuse treinbotsing waarbij er 23 mensen om het leven kwamen doordat er een onderhoudsvoertuig op het spoor stond waar de zweeftrein op in reed,