ProRail gestart met project verleggen van spoorboog bij Hoogeveen
ProRail is deze week gestart met de voorbereidingen voor het project Spoorboog Hoogeveen. Door het aanpassen van de bocht in het spoor moeten de treinen uiteindelijk sneller Hoogeveen passeren, en kan er enige tijdswinst worden geboekt voor bijvoorbeeld de toekomstige snelle trein tussen de Randstad en Groningen.
"In de huidige situatie remmen treinen in de bocht bij Hoogeveen af tot 80 kilometer per uur. Door aanpassing van het spoor aan weerszijden van het station kunnen de doorgaande treinen in de toekomst op snelheid blijven rijden. Hierdoor kan de dienstregeling van de treinen aangepast worden en daardoor wordt de reistijd korter en verbeteren we de overstap van reizigers in Groningen en Zwolle”, vertelt een woordvoerder van ProRail tegenover Dagblad van het Noorden.
Verschuiving van het spoor
Vanuit Meppel in de richting Beilen wordt het spoor enkele meters iets vóór de A28 enkele meters verlegd richting het Bethesda ziekenhuis. Op de brug die de snelweg kruist zal het spoor weer terugbuigen waarmee de bestaande boog afgesneden wordt.
"Hier verleggen we het spoor een aantal meters in noordelijke richting. Ter hoogte van het station blijft het spoor op zijn plek, het noordelijke perronspoor en de wissels verdwijnen.” vervolgt de woordvoerder.
Na het station waar de overwegweg Toldijk/Pesserstraat ligt zal het spoor naar het noordwesten worden geschoven. "Deze boog snijden we een stuk af. Het spoor komt hier het verst van de huidige plek te liggen: maximaal dertig meter. Het spoor komt hier dus wat verder van de Stuifzandseweg en Prilleweg te liggen. Vanaf het wegviaduct in de N374 bij het Oude Diep blijft het spoor op z’n huidige plek." legt de woordvoerder uit.