Vertraging voor staatssteun vanuit de Europese Commissie
Er is nog geen beloofde staatssteun van 1,5 miljard euro ontvangen. Daardoor moeten de betrokken bedrijven nu voor vele honderden miljoenen gaan lenen op de kapitaalmarkt, schrijft NRC Handelsblad.
De plannen voor de staatssteun zouden nog niet zijn voorgelegd aan de Europese Unie, waardoor de compensatie nog zich laat wachten. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven had eerder in juni de Tweede en de Eerste kamer verzocht om er zo snel mogelijk en nog voor het zomerreces inging, ermee in te stemmen. Diezelfde maand ging het parlement akkoord met het voorstel, echter is er geen toestemming bij de Europese Unie aangevraagd. Wel hebben vervoersbedrijven, gemeenten en provincies een informeel overleg gevoerd met de Commissie.
Tegenover het NRC bevestigt een woordvoerder van de Europese Commissie dat er een spoedprocedure mogelijk is om groen licht voor de staatssteun te ontvangen. Van deze mogelijkheid heeft Duitsland in juni gebruik gemaakt en kregen na twee maanden groen licht voor de compensatie.
Geld lenen
Door de coronacrisis hebben diverse vervoerders geld moeten lenen om hun diensten te kunnen blijven uitvoeren. Zo moest de NS tot nu toe al 600 à 700 miljoen euro bij een externe lenen om draaiende te kunnen blijven, liet topman Roger van Boxtel eerder deze maand in een interview in NRC weten. Bij het streekvervoer gaat het om minder geld. Zo heeft de Rotterdamse RET al 80 miljoen euro moeten lenen bij gemeenten in de regio en de bank. De Amsterdamse GVB zag een verlies van 20 miljoen euro per maand.