ProRail: Flinke investering nodig voor internationaal knooppunt in Eindhoven

Politie en NS: Mijd station Eindhoven Centraal (Foto: Treinenweb)
Politie en NS: Mijd station Eindhoven Centraal (Foto: Treinenweb)

Eindhoven Centraal moet een internationaal treinknooppunt worden. Dat heeft een woordvoerder van ProRail bevestigd tegenover De Telegraaf. Voordat dit mogelijk is moet er nog wel veel gebeuren, waaronder een miljardeninvestering.

Eindhoven Brainport is naast de Rotterdamse haven en Schiphol inmiddels de derde ‘mainport’ van Nederland, stelt ProRail. De Brabantse stad zou volgens de spoorbeheerder een belangrijk onderdeel van het nationale spoorwegnetwerk zijn. Vanaf 2025 zal Eindhoven Centraal een internationaal knooppunt worden met onder meer een nieuwe verbinding naar Düsseldorf. Volgens ProRail is het de bedoeling dat er in de toekomst nog meer spoorverbindingen via Eindhoven zullen gaan lopen. "Verbindingen die nu eigenlijk niet meer passen omdat het spoor rond de Brabantse stad nu al aan zijn maximale capaciteit zit", stelt de spoorbeheerder.

"We gaan richting 2040 uit behoefte ontstaat aan 60 tot 80% meer ritten", vertelt een woordvoerder van ProRail tegenover Treinreiziger.nl. Naar verwachting zullen er de komende jaren 62.000 woningen worden gebouwd en zullen er 30.000 extra arbeidsplaaten verwacht worden.

Investering

Om het station te kunnen laten groeien is er een miljardeninvestering nodig zodat de huidige infrastructuur kan worden uitgebreid. Inmiddels heeft de spoorbeheerder een wensenlijstje ingeleverd bij het ministerie van Infrastructuur. Hierop wordt uitbreiding van het spoor in en rond Eindhoven en aanpassingen aan de perrons in benoemd. "Uiteindelijk gaat het om ontzettend veel geld en daar komen het ministerie en de rijksoverheid om de hoek kijken. Daar moeten financieel knopen worden doorgehakt".

Niet alleen ProRail heeft zich geuit over een betere bereikbaarheid in Noord-Brabant, ook een federatie van vervoerders heeft deze week (https://www.treinenweb.nl/nieuws/8623/miljardeninvestering-nodig-voor-openbaar-vervoer-zuid-nederland.html) al kenbaar gemaakt dat er een miljardeninvestering nodig is voor het openbaar vervoer in heel Zuid-Nederland.