Landelijke campagne 'Het OV is OK' tijdelijk stilgelegd vanwege oplopende besmettingen
De landelijke campagne ‘Het OV is OK’ is tijdelijk stilgelegd vanwege het snel oplopende aantal coronabesmettingen. Aanvankelijk werden op vrijdag 18 september, na het bekendmaken van de nieuwe coronamaatregelen, de televisiecommercials al van de buis gehaald. Nu heeft branchevereniging OV-NL besloten om de hele campagne te pauzeren.
"In verband met de zorgelijke ontwikkelingen rondom het snel stijgende aantal coronabesmettingen vinden we het niet gepast om gelijktijdig door te gaan met een mediacampagne waarbij we mensen aansporen om overal naartoe te gaan", zegt Pedro Peters, voorzitter van OV-NL. De VVD had eerder deze week al Kamervragen gesteld over de timing van de campagne, die als doel heeft de bezettingsgraad in het openbaar vervoer eind dit jaar te verhogen tot 80 procent.
Er werd bij het opzetten van de campagne door OV-NL al rekening gehouden met de mogelijkheid dat er vanuit de overheid nieuwe maatregelen oplegd konden worden als het coronavirus zich weer zou verspreiden. "Zodra de verspreiding van het coronavirus weer de goede kant op gaat en er weer meer ruimte is voor mensen om erop uit te gaan, verwachten wij de multimediale campagne weer in te kunnen zetten." De branchevereniging benadrukt dat reizen met het OV verantwoord blijft zolang iedereen zich aan de geldende maatregelen houdt. Dit bekent dat er indien mogelijk een anderhalve meter afstand gehouden wordt en mondkapjes in het openbaar vervoer gedragen worden.
Campagne
De campagne werd op maandag 14 september door alle vervoerders gelanceerd om reizigers te informeren dat reizen met het openbaar vervoer verantwoord is. Volgens de branchevereniging weten veel mensen en bedrijven nog niet dat het openbaar vervoer weer voor iedereen toegankelijk is, en niet enkel voor noodzakelijke reizen. Het is de bedoeling dat de campagne drie maanden zou duren.