Voorbereidingen van start voor verkeerstunnel tussen Duitsland en Denemarken
Denemarken is begonnen met de voorbereiding voor de bouw van de langste auto- en spoortunnel ter wereld. Het bouwwerk zal 18 kilometer lang zijn en het Duitse eiland Fehmarn verbinden met het Deense zuidelijke eiland Lolland.
De tunnel moet het reizen tussen Duitsland en Denemarken veel sneller maken. "Als je vandaag een treinreis van Kopenhagen naar Hamburg zou maken, zou je dat ongeveer 4,5 uur kosten", zegt technisch directeur Jens Ole Kaslund van het Deense staatsbedrijf dat verantwoordelijk is voor het project tegenover CNN. "Als de tunnel klaar is, duurt dezelfde reis 2,5 uur". Ook voor automobilisten is er een flinke tijdswinst doordat er niet meer op de pont gewacht hoeft te worden. In het weekend en in de zomer staan er vaak lange wachtrijen voor de pont, die er 45 minuten over doet om de oversteek te maken. Als de tunnel naar verwachting in 2029 klaar is doort de oversteek 10 minuten met de auto en 7 minuten met de trein.
Werkzaamheden
Aan Deense zijde gaan de werkzaamheden voor de 18 kilometer lange verkeerstunnel over volgend jaar jaar van start. Zo zal er op Lolland een haven worden aangelegd en een fabriek waar de tunneldelen gefabriceerd zullen worden. In Duitsland was er veel protest over de mogelijke milieu-impact die de tunnel op de omgeving zou hebben. Vorig jaar werd in Duitsland uiteindelijk een bouwvergunning uitgeschreven, maar werd er beroep aangetekend.
De tunnel die de naam 'Fehmarnbelt Fixed Link' heet zal niet geboord worden, en bestaat uit tunneldelen die worden afgezonken. In 2023 zullen de eerste delen afgezonken moeten worden. Deze delen komen op zo'n 40 meter onder het wateroppervlak te liggen. Bij het bouwproject zullen er naar schatting zo'n 3.000 mensen nodig zijn om hem te bouwen. Een schatting van de kosten wordt geraamd op ruim 7 miljard euro, waarvan Denemarken de kosten voor eigen rekening neemt.