Werkzaamheden tussen Rotterdam en Dordrecht/Breda afgerond

De aanleg van windschermen op de HSL-brug (Foto: ProRail)
De aanleg van windschermen op de HSL-brug (Foto: ProRail)

De werkzaamheden tussen Rotterdam en Breda/Dordrecht zijn afgerond. Alle treinen rijden weer volgens dienstregeling nadat deze 12 dagen geleden beperkt was. In deze periode zijn er 18 verschillende projecten uitgevoerd om het spoor weer robuuster te maken. Het grootste project was de aanleg van windschermen over de HSL-spoorbrug.

"Onderhoud aan en vervangen van spoor zorgt vooral voor minder kans op storingen. Het werk aan de wissels heeft niet direct invloed op de dienstregeling van dit jaar, maar is wel een voorbereiding op de toekomst, wanneer er meer reizigers zijn en er daarom ook meer treinen rijden.", zegt Inge Rijgersberg van de NS.

Ook zijn er in de Willemspoortunnel spoorstaven en dwarsliggers vervangen en is er aan het spoor bij de stations Barendrecht en Rotterdam Centraal onderhoud gepleegd.

Windschermen

De grootste klus bestond uit het verwijderen en vervangen van wissels rond Rotterdam Centraal. Ook is daar spoor vernieuwd, zijn er dwarsliggers vervangen en zijn er windschermen geplaatst op de Brug Hollandsch Diep waar de HSL overheen rijdt. Die moeten ervoor zorgen dat de HSL-treinen ook bij harde wind over de brug kunnen blijven rijden.

Tot nu toe moest het treinverkeer boven windkracht vijf langzamer rijden of zelfs helemaal stoppen met rijden tussen Rotterdam Centraal en Breda. In 2020 moest de NS tot nu toe 20 keer langzamer rijden en 6 keer helemaal stoppen met rijden als gevolg van harde wind. Nu de windschermen zijn geplaatst kan er zelfs tot en met windkracht acht over de brug gereden worden. Hierdoor halveert het aantal keer dat het treinverkeer hinder ondervindt. De windschermen zijn een langgekoesterde wens waarvoor in de politiek hard gestreden is.