Dienstregeling 2021: Iets meer Sprinters, meer treinen bij Arriva
Vanaf zondag 13 december zal in het hele land en zelfs daarbuiten de nieuwe dienstregeling 2021 van kracht zijn. Veel verbindingen blijven ongewijzigd, maar reizigers krijgen op een paar trajecten te maken met een kortere reistijd en een kortere overstap, en de komst van enkele extra Sprinters. Bij Arriva in het noorden gaan er meer treinen rijden.
Vanwege de coronapandemie rijden momenteel 90 procent van de treinen. Dit blijft ook zo bij de start van de nieuwe dienstregeling, met dezelfde aanpassingen die er nu al zijn. Dat is voldoende voor de lage reizigersaantallen waar de NS momentele mee te maken heeft. Dit betekent dat het aantal treinen per uur dat NS nu rijdt hetzelfde blijft, maar dat vertrek- en aankomsttijden wel anders kunnen zijn.
Kortere overstap Baarn in de spits
Reizigers vanuit de richting Soest en Den Dolder hebben in plaats van een half uur nu enkele minuten overstaptijd. De wijziging kan maar in één reisrichting gerealiseerd worden. Gezien de reizigersstromen is dit in de ochtendspits in de richting van Amsterdam en in de avondspits in de richting van Soest/Den Dolder. Wel wordt de reistijd tussen Baarn en Utrecht enkele minuten langer.
Meer sprinters tussen Nijmegen en ’s Hertogenbosch op zondag
Op zondagen kunnen reizigers vaker gebruik maken van de sprinter tussen Nijmegen en ’s Hertogenbosch. Met de nieuwe dienstregeling rijden het grootste gedeelte van de dag de sprinters twee keer per uur in plaats van één keer.
Arriva: Noord Nederland
Bij Arriva zal de dienstregeling flink uitgebreid worden. Zo rijdt er tussen Leeuwarden en Groningen een extra sneltrein die ieder uur gaat rijden. Ook gaat er een sneltrein Winschoten - Groningen in de ochtend- en middagspits rijden. En op werkdagen gaat er een extra ochtendspitstrein rijden tussen Warffum en Groningen.
Reizigers tussen Sneek en Leeuwarden kunnen voortaan tijdens de spits gebruik maken van een sneltrein die rechtstreeks rijdt zonder een tussenstop. De trein vanuit Harlingen-Haven sluit met een halfuursdienstregeling beter aan op de Intercity naar Zwolle en de sneltrein naar Groningen.
Uiteindelijk zullen in het voorjaar van 2021 de nieuwe WINK-treinen in dienst gesteld worden, waarbij reizigers nog meer comfort hebben. Ook werkt Arriva momenteel aan een vernieuwing van het interieur in de huidige GTW-treinstellen, en zullen ze lijnnummers op de treinstellen tonen.
Internationaal
Eurostar
Sinds eind oktober rijdt de Eurostar rechtstreeks naar Londen vanuit Amsterdam en Rotterdam.
IC Berlijn
De reistijd van de Intercity Berlijn wordt met tien minuten verkort.
IC Innsbruck / Wenen (Nightjet)
De start van de nachttreinverbinding van Amsterdam naar Innsbruck en Wenen is niet in december 2020, zoals oorspronkelijk gepland, maar later in 2021.
Thalys van Amsterdam naar Parijs
- Thalys zal op werkdagen 7 keer per dag rijden van Amsterdam naar Parijs, waarvan 1 rit met een dubbel stel en 2 keer per dag van Amsterdam naar Brussel.
- Op zaterdag is dit 4 keer per dag.
- Op zondag is dit 5 keer per dag, waarvan 3 ritten met een dubbel stel.
Thalys van Parijs naar Amsterdam
- Thalys zal van maandag tot en met donderdag 6 keer per dag rijden van Parijs naar Amsterdam, waarvan 2 ritten met een dubbel stel en 2 keer per dag van Brussel naar Amsterdam.
- Op vrijdag is dit 8 keer per dag en 2 keer per dag van Brussel naar Amsterdam.
- Op zaterdag is dit 4 keer per dag, waarvan 1 rit met een dubbel stel.
- Op zondag is dit 5 keer per dag, waarvan 2 ritten met een dubbel stel.
Een volledig overzicht van wijzigingen in de dienstregeling is te vinden op deze website. De spoorkaart 2021 is hier te downloaden.