Voor 1 april volgend jaar meer duidelijkheid over uitvoering intercity naar Aken
De Tweede Kamer gaat in een motie vastleggen dat voor 1 april een besluit wordt genomen over de uiteindelijke uitvoering van de grensoverschrijdende intercity naar Aken. Een wethouder van de Gemeente Heerlen heeft laten weten tevreden te zijn met dit besluit.
In een motie van CDA en SP is vastgelegd dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) voor 1 april een besluit moet nemen over de grensoverschrijdende intercity-verbinding. Zij heeft zelf eerder al aangegeven geen probleem te hebben met een motie hierover die inmiddels is ingediend door CDA-Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch die bijval van de SP kreeg. Hij spreekt over een belangrijk moment omdat de staatssecretaris al eerder de boot zou hebben afgehouden. Ook heeft de NS in juni van dit jaar bekend gemaakt dat ze verwachten dat de trein vanaf 2025 zal kunnen rijden.
Ook wethouder Charles Claessens van Heerlen geeft aan tevreden te zijn over de motie tijdens het debat in een Tweede Kamercommissie.
NS en Arriva
Voor de intercity liggen twee concrete voorstellen op tafel. De NS wil een intercity laten rijden van Den Haag via Rotterdam, een aantal Brabantse steden en Heerlen naar Aken. Vervoerder Arriva heeft het plan voor een intercity van Eindhoven naar Aken. Spoorbeheerder ProRail toetst momenteel de plannen op haalbaarheid. De eerste verwachtingen zullen nog in dit jaar gepresenteerd worden waarna in maart volgend jaar een definitief besluit moet komen.
Tweede Kamerlid Amhaouch geeft aan meer in de NS-variant te zien omdat die vanaf Den Haag vertrekt en ook gemakkelijker inpasbaar is in de dienstregeling. De NS zou voor deze nieuwe route gebruik kunnen maken van de ICNG-trein die geschikt kan worden gemaakt voor Duitsland, waar momenteel nog een optie bij treinbouwer Alstom voor open staat. Met deze bestelling zou de NS over twee grensoverschrijdende treinen kunnen bezitten: Eén voor België en één voor Duitsland.
Uitbreiding station Eindhoven
Voordat de trein kan rijden zal het Rijk eerst nog 50 miljoen uit moeten trekken om het aantal sporen en perrons op station Eindhoven uit te breiden. Zonder deze uitbreiding zou een extra trein naar Aken niet mogelijk zijn.