Station Sappemeer Oost definitief gesloten

Na 133 jaar is er een einde gekomen aan station Sappemeer Oost (Foto: Google Maps)
Na 133 jaar is er een einde gekomen aan station Sappemeer Oost (Foto: Google Maps)

Vanaf zaterdag is er een einde gekomen aan het 133 jaar oude station van Sappemeer Oost. In de nacht van zaterdag op zondag om 01.38 stopt de laatste Arriva-trein op dit station. Enkele omwonenden hebben op zaterdagmiddag nog in een kleine kring vanwege de coronapandemie nog afscheid genomen van het station.

Arriva en ProRail hebben met ingang van de nieuwe dienstregeling van 13 december 2020 het station gesloten vanwege de grote drukte in de trein. Volgens de Provincie Groningen bleek de beste oplossing om daar wat aan te doen bleek niet het verlengen van perrons, maar introductie van de sneltrein Winschoten-Groningen. Helaas bleek dat er teveel stations op korte afstand van elkaar lagen om de sneltrein toe te kunnen voegen, waardoor de sneltreinen in de weg lagen voor de stoptreinen.

Teleurstelling

De bewoners van Sappemeer en omgeving hebben boos en teleurgesteld gereageerd. Bob Zuidersma van bewonersvereniging Sappemeer Oost zegt tegenover RTV Noord: ""We voelen ons in de steek gelaten door Arriva, provincie, en door ProRail. Ja, eigenlijk door iedereen. Met een pennenstreek zijn we ons station kwijt en we moeten maar wachten of er een goede busverbinding voor in de plaats komt."

Vanaf nu moeten inwoners van Sappemeer een stukje verder fietsen naar station Hoogezand-Sappemeer om daar op de trein te stappen. Momenteel zijn er hekken om het oude station geplaatst om vernielingen op station Sappemeer Oost te voorkomen. Op korte termijn gaat de sloop van het station van start.

Omstreden

De geplande sluiting van het Groningse station was in 2016 al omstreden. Zo voerde de regionale SP-fractie nog een petitie tegen de sluiting van het station en werden er bij de provincie 1135 zienswijzen ingediend, maar zonder succes.

De Provincie Groningen heeft toen wel onderzoek gedaan naar het openhouden van Sappemeer Oost, echter blijkt uit de conclusie hiervan dat het station enkel een uurs-frequentie kon krijgen, wat niet in de toekomstplannen pastte.

Update: Het artikel is aangepast met een uitgebreidere uitleg van de Provincie Groningen.