SNCF start proef met volledig autonome vrachttrein
De Franse Spoorwegmaatschappij SNCF is een proefproject gestart met een semi-automatische trein die op de ATO-techniek zal rijden. Het gaat om een Alstom Prima BB 27000 die voor vrachtvervoer wordt ingezet.
Een locomotief wordt als proef uitgerust met speciale apparatuur die de acceleratie- en remfuncties van de locomotief automatiseert. Ook zal de trein worden voorzien van GPS en diverse sensoren en camera's die de omgeving in de gaten zullen houden. Naar alle verwachting lijkt het om GoA level 4 te gaan waarbij er niemand aan boord is van de trein, en waarbij de trein door een speciaal controlecentrum in de gaten wordt gehouden. In Nederland vonden eerder al proeven plaats met GoA-2 waarbij de machinist ondersteund wordt door een systeem wat autonoom kan rijden.
Het proefproject is een samenwerking tussen Alstom, Altran, Apsys, Hitachi Rail, Railenium en de SNCF, en moet gaan zorgen voor een langdurige samenwerking voor de ontwikkeling van volledig autonome treinen. De voordelen van autonome treinen zijn de betere stiptheid en efficiëntere inzet van het treinmateriaal.
SNCF investeert 57 miljoen euro in het project. In 2023 hoopt het spoorwegbedrijf een prototype van een volledig autonome trein te kunnen presenteren.
Prima BB 27000 serie
De elektrische locomotieven van de SNCF-serie BB 27000 Prima zijn tussen 2001 en 2005 door Alstom gebouwd. Dit zijn vrachtlocomotieven die een meerspannings-systeem hebben om verschillende soorten spanning op te kunnen pikken uit de bovenleiding.