NS en ProRail staan klaar vanwege winterweer
In dit weekend wordt er weer sneeuw verwacht. Naast dat dit leuke winterlandschappen oplevert zullen NS en ProRail zich ook inzetten om het spoor begaanbaar te houden.
De spoorbeheerder neemt tal van maatregelen om er voor te zorgen dat het treinverkeer kan blijven rijden. Zo wordt de wisselverwarming in de gaten gehouden en staan er storingsploegen gereed als er treinen gestrand zijn.
Verwachting
De verwachting voor dit weekend is dat er zaterdag tussen 14:00 en 15:00 uur lokaal tot vijf centimeter sneeuw kan vallen in Zeeland, wat uitbreidt tot de hele westelijke helft van het land in het begin van de avond. De sneeuwbuien gaan gepaard gaat met lichte vorst. Vanaf zondag wordt de dooi al weer in gezet. ProRail en NS hebben voor nu geen aangepaste dienstregeling aangekondigd. Wel adviseren ze de reizigers om vooraf de reisplanner te raadplegen.
Wisselverwarming
De verwachting is dat zaterdagmiddag een sneeuwbui in het land wordt verwacht met temperaturen net onder nul. Het spoor is met verwarmde wissels uitgerust. Mochten er problemen ontstaan, dan zal Prorail klaar staan om de verstoringen op te lossen. Eind oktober 2020 vond er een belangrijke controleronde plaats waarbij de wisselverwarming op het spoor werd gecontroleerd. Waar nodig is extra onderhoud uitgevoerd. "Toch kunnen wisselverwarmingsinstallaties tijdens winters weer in storing raken of defect gaan", zo geeft Willeke Steenks, programmamanager seizoensvoorbereiding binnen ProRail, aan.
Anti-Icing
Ook zal ProRail de anti-icing installaties weer in dienst brengen. Dit zorgt ervoor dat de onderkant van treinen besproeid worden waardoor sneeuw zich minder makkelijk hecht, en zodat ijsklonten niet meer op de spoor terecht kunnen komen. Deze systemen bevinden bevinden zich op diverse opstelterreinen, waaronder in Utrecht en op de Watergraafsmeer in Amsterdam.
Dienstregeling
Mocht de situatie heviger zijn dan kunnen NS en ProRail kiezen om de dienstregeling "uit te dunnen". In dat geval rijden er minder treinen en rijden de treinen kortere trajecten. Hierdoor kunnen treinen makkelijker 'keren' als een traject gestremd is en is er bij vertraging van treinen minder kans op files op het spoor. Op die manier zullen verstoringen op het spoor zich niet als een olievlek over het land uitbreiden.