Werkzaamheden aan Willemsspoortunnel afgerond
De Willemsspoortunnel kan weer een aantal jaar meegaan. Afgelopen weekend heeft ProRail de laatste loodjes afgerond voor de vernieuwing van de sporen in de Rotterdamse tunnel.
Begin 2020 constateerden inspecteurs van ProRail dat deze sporen met spoed onderhoud nodig hadden. Het afgelopen jaar is er hard gewerkt aan het vervangen van de spoorstaven en de dwarsliggers. In februari en van april tot en met mei vorig jaar heeft aannemer VolkerRail vele kilometers aan spoorstaven vervangen. De meeste werkzaamheden vonden plaats in de periode dat het treinverkeer voor een groot deel stil lag in verband met de coronamaatregelen.
Kunststof dwarsliggers
Tijdens de grote buitendienststelling in november werden op een van de vier sporen in deze tunnel 4000 houten dwarsliggers vervangen door betonnen en kunststof exemplaren. De operatie werd afgelopen weekend definitief afgerond. Met het gebruik van kunststof dwarsliggers wordt ervoor gezorgd dat de belasting van de grond in de tunnel minder zwaar wordt belast.
Niet alle dwarsliggers zijn vervangen, die op drie andere sporen komen pas in 2023 aan de beurt. In de tussentijd blijft ProRail de tunnel extra goed in de gaten houden en controleren ze intensief of het spoor er nog goed bij blijft liggen.