Coradia iLint wint European Railway Award

De Coradia iLint van Alstom heeft de European Railway Award van dit jaar ontvangen. De uitreiking wordt georganiseerd door UNIFE. De waterstoftrein was genomineerd door een meerkoppige jury.

De jury prees de uitstekende samenwerking tussen de projectpartners LNVG, Alstom, de deelstaat Nedersaksen, vervoersmaatschappij EVB en het gas- en engineeringbedrijf Linde.

Award-uitreiking

Carmen Schwabl, Managing Director bij LNVG, nam de award in ontvangst bij een online ceremonie. Samen met zijn projectpartners is LNVG begonnen aan een initiatief om waterstof als brandstof te testen in het reguliere reizigersvervoer per spoor.

"Het is niet vanzelfsprekend dat een overheidsinstantie een technologische ontwikkeling van deze omvang stimuleert en begeleidt. Met onze partners in de testfase hebben we een wereldwijde primeur op het gebied van reizigersvervoer gerealiseerd in Nedersaksen," aldus Carmen Schwabl, Managing Director van LNVG.  "Het was ons doel een reëel alternatief te bieden voor diesel, dit marktklaar te maken en het in een eerste netwerk te gebruiken in het dagelijkse reizigersvervoer.

"We zijn zeer verheugd over het feit dat onze klant LNVG een award heeft gekregen voor ons innovatieve waterstoftreinproject. Ons gezamenlijke project Coradia iLint toont onze niet-aflatende inzet voor groene mobiliteit in combinatie met de nieuwste technologie", liet Gian Luca Erbacci, Senior Vice President Europe bij Alstom weten.

Deze award wordt sinds 2007 ieder jaar uitgereikt voor uitstekende prestaties in de ontwikkeling van economisch en ecologisch duurzaam spoorvervoer.

Serieproductie van start

De award is op een mooi moment uitgereikt, kort na de start van de serieproductie van de waterstoftrein. Van september 2018 tot eind februari 2020 hebben twee Coradia iLint-treinen van Alstom met succes meer dan 180.000 kilometer afgelegd in het reguliere reizigersvervoer. De serieproductie van de iLint is sinds kort van start gegaan. De eerste met waterstof aangedreven in serie geproduceerde trein zal vanaf 2022 in Duitsland worden ingezet in het reguliere vervoer. Ook andere landen zoals Itali:e en Oostenrijk hebben al aangegeven interesse in de trein te hebben.

Coradia iLint

Coradia iLint is de eerste passagierstrein ter wereld die wordt aangedreven door waterstoftechniek door middel van een brandstofcel. Die genereert elektrische energie voor de aandrijving. De volledig emissievrije trein is stil en stoot alleen waterdamp en condenswater uit. De trein heeft diverse innovaties: schone energieomzetting, flexibele energieopslag in accu's en intelligent beheer van aandrijfkracht en beschikbare energie. Het specifieke ontwerp voor gebruik op niet-geëlektrificeerde trajecten maakt schoon en duurzaam treinverkeer mogelijk.

In het begin van 2020 heeft de iLint ook proefritten gereden tussen Leeuwarden en Groningen. Het doel van die proefritten was om ervaringen op te doen met de inzet van en waterstoftrein. Uiteindelijk is uit een onderzoek gebleken dat deze in de toekomst eenvoudig inzetbaar blijkt te zijn binnen de provincie Groningen. Het is echter nog niet tot een bestelling gekomen.