Dienstregeling 2022: Meer treinen, kortere reistijden en betere verbindingen
Vanaf december moeten er meer treinen gaan rijden in de nieuwe dienstregeling. Dat heeft de NS vrijdag bekend gemaakt. De verbindingen worden ook nog eens sneller, en er komen drie tien-minutentreinen te rijden waaronder twee intercities en een sprinter.
Volgens de plannen zullen er gaan er meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht, en gaan er meer treinen rijden op de Zeeuwse lijn en gaat de reistijd tussen Randstad en Zeeland gaat omlaag. De rechtstreekse Sprinter tussen Leeuwarden en Zwolle komt – dankzij een nieuwe spooraansluiting – terug, waardoor de Friese Sprinter-stations dichter bij de Randstad komen te liggen.
Dienstregeling
Met de dienstregeling 2022 kan NS - op basis van pre-coronacijfers - 200.000 reizigers een betere reis geven. Ongeveer 24.000 reizigers zouden iets langer onderweg zijn. Hoe de reizigersaantallen uiteindelijk uitpakken, is door de impact van corona nog onduidelijk.
De nieuwe dienstregeling is tot stand gekomen in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Marjan Rintel, president-directeur NS, zegt: "Uiteraard blijven we de gevolgen van de corona-crisis nauwgezet monitoren en zullen we waar nodig bijsturen. Daarover blijven we in gesprek het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook in het licht van onze financiële positie die net zoals in hele ov-sector op dit moment onzeker is."
Tien-minuten-intercity
Tussen Rotterdam - Den Haag - Leiden - Schiphol en Nijmegen - Arnhem - Utrecht - Schiphol zal doordeweeks iedere tien minuten een Intercity rijden. Het zijn de tweede en derde tien-minuten-trein die de NS al intercity zal aanbieden. Hierdoor wordt de reistijd tussen Nijmegen en Utrecht/Amsterdam bovendien tot vijf minuten sneller.
Tien-minuten-Sprinter
Ook tussen Rotterdam en Dordrecht gaan meer treinen rijden, waaronder de eerste tien-minuten-Sprinter. Volgens de NS is dit de eerste stap naar de CitySprinter, de nieuwe ambitie van NS om iedere 5 minuten een sprinter te rijden en op meer stations te laten stoppen, bovenop meer Intercity’s op dezelfde lijn. Daar zijn wel aanpassingen voor nodig aan de infrastructuur.
Het artikel gaat onder de afbeelding verder
Veranderingen in Noord-Holland
Het aantal Intercity's tussen Alkmaar en Haarlem gaat omhoog. De treinen gaan daar in de ochtend- en avondspits in beide richtingen rijden. Op dit moment rijdt de Intercity alleen in de spitsrichting. Reizigers uit Beverwijk, Castricum en Heiloo krijgen hiermee meer reismogelijkheden.
Een aantal jaar geleden is NS extra spitstreinen gaan rijden vanuit zowel Den Helder als Enkhuizen naar Amsterdam. Omdat er weinig reizigers gebruik van maakten en de overstap in Hoorn verbeterd is, komt een aantal van deze spitstreinen te vervallen.
Tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal wordt het aantal Sprinters in het weekend verdubbeld, van twee naar vier keer per uur. Dit is gunstig voor toeristen in de Zaanstreek.
Meer treinen tussen Leiden en Utrecht en Driebergen – Zeist - Breukelen
In de avond- en ochtendspits gaan er meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat doorrijden naar Woerden en Utrecht. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht. De Intercity tussen Leiden en Utrecht zal als Sprinter doorrijden naar 's-Hertogenbosch.
Ook tussen Driebergen-Zeist en Breukelen willen de NS de sprinterfrequentie omhoog brengen van twee naar vier per uur.
Meer en sneller in Zeeland
Voor reizigers van en naar Zeeland wordt de verbinding met Noord-Brabant en de Randstad fors verbeterd. Zo wil de NS één van de twee Intercity's per uur fors versnellen door alleen te stoppen op de grotere stations, waaronder Vlissingen, Middelburg en Goes. Deze verbinding zal zo'n kwartier minuten sneller in de Randstad zijn.
Daarnaast komt er overdag een nieuwe Sprinterverbinding bij tussen Vlissingen en Roosendaal. Daardoor blijven alle Zeeuwse stations twee keer per uur bediend. De grotere Zeeuwse stations worden drie keer per uur verbonden.
Sneller in het Noorden
Dankzij de aanleg van nieuwe infrastructuur door ProRail tussen Meppel en Zwolle kan NS de Sprinter Leeuwarden - Meppel doortrekken naar Zwolle, zoals dat in het verleden ook het geval was. Voor reizigers tussen bijvoorbeeld Zwolle en Wolvega wordt de reistijd daardoor bijna tien minuten korter. De Sprinter wordt ook versneld, op de hele rit tussen Leeuwarden en Zwolle scheelt dat één tot twee minuten. Hierdoor wordt de aansluiting in Leeuwarden in de richting naar Groningen verbeterd. De reistijd tussen de Randstad en Friesland wordt hierdoor korter. De Sprinter tussen Groningen en Zwolle wordt tot vier minuten sneller.
Internationale treinen
De IC Brussel gaat in de plannen ieder uur van en naar Amsterdam Centraal. Nu rijden er nog vier treinen naar Den Haag HS. Door de komst van de tienminutentrein is er te weinig ruimte richting Den Haag. Reizigers tussen Den Haag en Brussel kunnen reizen via een sneller alternatief met een overstap in Breda of Rotterdam.
De NS wil samen met Eurostar vier treinen per werkdag van Amsterdam en Rotterdam naar Londen rijden. Mogelijk wordt dat in de loop van 2022 uitgebreid naar vijf treinen per werkdag. Ook in het weekend wordt het aantal treinen uitgebreid.
Adviesaanvraag
Elk jaar vraagt NS reizigersorganisaties in januari om advies over de dienstregeling die in december ingaat. NS gebruikt hun adviezen om de plannen waar mogelijk te verbeteren. Daarna bekijkt spoorbeheerder ProRail of de wensen van NS passen op het spoor, waarbij zij ook rekening houdt met de wensen van andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders.