NS bereidt zich voor op winterweer
De NS bereidt zich voor op het strenge winterweer welke vanaf aanstaande zondag op komst is. Aanstaande zondag kan er volgens Weerplaza lokaal tot 20 centimeter aan sneeuw vallen. De NS heeft vrijdag in een nieuwsbericht aangegeven voorbereid te zijn op de koude weersomstandigheden.
"Alle draaiboeken zijn up-to-date, de voorraden op peil en onze mensen hebben de juiste instructies gehad.", vertelt Lisette van Ooste die de functie als programmamanager seizoensvoorbereidingen uitvoert. Sinds de strenge winter van 2010 en 2011 hebben NS en ProRail samen een uitgebreid winterprogramma samengesteld. "We maken alternatieve plannen voor de dienstregeling, zowel landelijk als regionaal. Door de dienstregeling aan te passen ontstaat er meer ruimte om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen. Maar we zorgen ook dat voorraden op peil zijn. Bijvoorbeeld dat onze onderhoud- en servicelocaties voldoende pantograven hebben, de stroomafnemers van treinen.", vervolgt ze.
"Draaiboeken liggen klaar"
Niet alleen wordt er gekeken naar om problemen te voorkomen, ook liggen er draaiboeken klaar voor al het misgaat, zodat er geen sneeuwbaleffect op het spoor ontstaat. "De wegsleepdiensten die gestrande treinen weg slepen staan dit weekend paraat en het strooizout voor op de perrons is bijgevuld.". Maar ook aan de veiligheid voor de reiziger wordt gedacht: "Sneeuw en vorst zorgen voor gladheid, ook op perrons. Daarom strooien we op de stations zand, zout of dooikorrels. Ook zorgen we dat het perron, de looppaden en de toegangswegen sneeuwvrij zijn zodat stations goed begaanbaar zijn voor onze reizigers."
Sinds 2012 heeft Prorail een anti-icing systeem geinstalleerd op een aantal opstelterreinen. "Die installaties staan op zes plekken in Nederland. Treinen worden -net als vliegtuigen- aan de onderkant met glycol behandeld zodat sneeuw en ijs minder kans krijgen te hechten. Zo wordt zoveel mogelijk voorkomen dat brokken sneeuw en ijs tussen wissels vallen en daar vastvriezen of de leidingen onder de trein beschadigen."
Tijdens het rijden
Ook het treinpersoneel wordt goed geinformeerd over de situatie op het spoor. "Een machinist heeft een speciale app op zijn of haar telefoon waar op te zien is wat er moet gebeuren. Zo kan het zijn dat een trein al voorverwarmd moet worden. Dan wordt de verwarming eerder aangezet.", zegt machinist Gerrit Braster. Maar ook tijdens het rijden is er extra aandacht nodig op het spoor. "Als er stuifsneeuw is moet de machinist eens in de tien minuten flink remmen om de remschijven soepel te houden. En het kan ook zijn dat de stroomafnemer regelmatig op en neer gedaan moet worden om die ijsvrij te houden." Bij ijzel kunnen er in de ochtend lege treinen over het spoor gestuurd worden om de bovenleiding 'schoon' te schrapen. Als er teveel ijzel op de bovenleiding is zouden treinen kunnen stranden omdat hun bovenleiding geen contact kan maken.
Dienstregeling
De NS kan besluiten om de dienstregeling aan te passen naar aanleiding van de weersomstandigheden. Dit kan de NS doen op regionale basis, maar ook op landelijke basis. Op deze manier wordt voorkomen dat de verstoringen zich als een olievlek verspreiden over het gehele spoorwegnet.
Voor de komende dagen luidt het advies om voor de reis de weerberichten goed in de gaten te houden en de NS Reisplanner te controleren. Momenteel is er nog niet bekend wat het advies van de NS zal zijn voor de komende dagen. Naar verwachting zal hier zaterdag meer bekend over worden gemaakt.