Eurostar in zwaar weer vanwege coronacrisis
Eurostar dreigt in zwaar financieel weer te komen als gevolg van de coronacrisis. Hierdoor heeft de internationale spoorvervoerder een terugval van 95% van de reizigers moeten incasseren. Het bedrijf heeft daarom de regeringen van het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk gevraagd om extra steun.
Volgens de Financial Times is het aantal passagiers in het netwerk van Eurostar tot een record gedaald. Waar dagelijks meer dan 30.000 duizend mensen de treinen pakten, is dat aantal nu gedaald tot 500 reizigers. Waar vorig jaar nog werd verwacht dat de treinverbinding van en naar Londen grote klappen zou krijgen vanwege de Brexit, blijkt nu dus de coronapandemie voor klinke klappen te zorgen. Momenteel rijdt er maar één trein per dag die zeer minimaal gevuld is.
Ook het treinverkeer tussen het Verenigd Koninkrijk en het vasteland in deze coronaperiode meerdere keren tot stilstand gekomen, en is er sinds eind vorig jaar een verplichting gekomend voor het tonen van een recente negatieve coronatest.
Staatssteun vanuit het Verenigd Koninkrijk
Om het hoofd boven water te houden rekent de Eurostar erop dat het Verenigd Koninkrijk staatssteun geeft om de treinverbinding te laten behouden. Inmiddels hebben aandeelhouders al 200 miljoen euro in de organisatie gepompt, echter is dit niet voldoende en is deze steun verbruikt. Ze wijzen er ook op dat ook luchthavens extra steun krijgen. Eerder was er nog vrees dat Frankrijk geen staatssteun aan het vervoersbedrijf zou geven, maar die angst is inmiddels ongegrond gebleken. In januari werd bekend gemaakt dat de Franse staat toch steun geeft aan het verlieslijdende Eurostar
Volgens Jean-Pierre Farandou, CEO van SCNF, worden de wolken boven de Eurostar steeds donkerder. "We komen dichtbij het moment dat Eurostar serieuze cash flow problemen zal hebben. Volgende maand moet er een oplossing komen", zegt Farandou tegenover de Financial Times.
Aandeelhouders
Eurostar is een semi-overheidsbedrijf, waarin de Franse staatsspoorwegen SNCF een meerderheidsbelang van 55 procent hebben. De Britse overheid heeft sinds 2015 geen belang in het bedrijf. Zij hebben in 2015 hun 40 procent van de aandelen verkocht aan twee beleggingsmaatschappijen uit Amerika en Canada. De laatste 5 procent is in handen van het Belgische spoorwegbedrijf NMBS. De vier aandeelhouders pompten eerder al 200 miljoen euro in het vervoersbedrijf om het bedrijf overeind te houden, wat volgens het bedrijf nu dus op is.