Stadler bouwt nieuwe treinen voor Italiaanse Vesuviaanse spoorlijnen
De Zwitserse treinbouwer Stadler heeft een overeenkomst getekend met het Italiaanse EAV voor de levering van 40 elektrische treinen voor de grootstedelijke en voorstedelijke dienst op de Vesuviaanse spoorlijnen in Italië.
In het raamovereenkomst is het volledige onderhoud van de treinen opgenomen gedurende een periode van 5 jaar na ingebruikname. De eerste levering volgens het contract voorziet in de levering van 23 railvoertuigen die door de bouwer op maat gemaakt zullen worden.
Nieuwe treinen
Met de bouw van de nieuwe materieelvloot zullen de oudste railvoertuigen gefaseerd worden vervangen. Ook zal de kwaliteit en het aanbod van vervoersdiensten worden verhoogd, waardoor de reiservaring van passagiers wordt verbeterd. Het ontwerp van de trein heeft diverse overeenkomsten met de Citylink-tram die de treinenbouwer in zijn portfolio heeft, en waarvan die in het ov-netwerk van Allicante rijden.
EAV-voorzitter Umberto De Gregorio sprak zijn "tevredenheid uit over de start van de samenwerking met Stadler, die uiteindelijk de bouw van veertig nieuwe treinen mogelijk zal maken die de vloot van Vesuviaanse lijnen zullen verrijken".
Iñigo Parra, CEO van Stadler Valencia, zei: "We zijn er trots op dat we zijn aangesteld om de moderne treinen te leveren voor stedelijke en voorstedelijke diensten op een van de meest karakteristieke en iconische netwerken in het Italiaanse spoorwegpanorama. We zijn verheugd om met onze technologie en know-how bij te dragen aan dit belangrijke mobiliteitsproject, waardoor de reiservaring voor zowel inwoners als toeristen wordt verbeterd."
Indeling
De nieuwe elektrische treinen zijn driedelig en gemaakt van aluminium om het totale gewicht van het voertuig te verminderen, en om het energieverbruik aanzienlijk te verminderen. Met een totale lengte van ongeveer 40 meter bieden de nieuwe treinen vijf deuren aan elke kant om snelle passagiersdoorstroom op stations mogelijk te maken. Ook zijn de treinen goed geschikt voor mensen met beperkte mobiliteit, die zich dankzij de brede looproute gemakkelijk door de trein kunnen verplaatsen.