Bedrijfskleding van NS-retailzaken wordt nu ook duurzaam
De NS gaat weer een stap verder in het gebruik van duurzame producten. Vanaf vandaag worden alle medewerkers van de NS-stationswinkels Kiosk, Stationshuiskamer en Julia’s voorzien van nieuwe bedrijfskleding die van gerecyclede producten gemaakt is.
De nieuwe polo’s, T-shirts, vesten en schorten bestaan uit volledig gerecycled textiel. De nieuwe collecties zien er nog hetzelfde uit, alleen het circulaire labeltje aan de zijkant verraadt dat de kleding is gemaakt van oud textiel en gebruikte plastic flessen.
Duurzame bedrijfskleding
NS werkt hiervoor samen met het Brabantse familiebedrijf Schijvens dat bedrijfskleding ontwerpt. Van afgedragen kleding en gebruikte plastic flessen maakt Schijvens weer nieuwe kleding. Vorig jaar won het bedrijf de Circular Award, een belangrijke duurzame prijs in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Anne-Maartje Ordelman, directeur retail bij NS: “We vinden het belangrijk dat onze bedrijfskleding zo lang mogelijk mee gaat, want dat is duurzaam. Dus als het kan repareren we de kleding. Lukt dat niet meer, dan zamelen we de oude kledingstukken in en zorgen we ervoor dat er weer nieuwe kleding van wordt gemaakt. Zo kunnen we bestaande grondstoffen steeds hergebruiken en is de cirkel rond.”
Inmiddels hebben verschillende collega’s van de stationswinkels van NS de nieuwe gerecyclede kleding ontvangen. Lisa Gokoel, medewerker bij Julia’s op station Amsterdam Amstel: "De nieuwe shirtjes ademen prettig. Ik vind het heel positief dat wij duurzaam omgaan met onze kleding. Een mooie ontwikkeling." Door gerecyclede kleding te gebruiken in plaats van niet-gerecyclede kleding in te kopen, wordt 12 miljoen liter water en 10.000 kilogram CO2 bespaard.
Circulair gebruik van producten bij NS
De NS heeft al langere tijd de ambitie om circulaire producten te gebruiken en te verkopen. Het doel van het spoorwegbedrijf is om in 2030 circulair in te kopen, materialen maximaal te (her)gebruiken en geen afval meer te creëren op kantoren, werkplaatsen en in treinen. Zo worden na 20 jaar de dubbeldekstreinen van het type VIRM gemoderniseerd waarbij onderdelen circulair gebruikt worden zodat ze nog eens 20 jaar mee kunnen.