RailAdventure neemt meerderheidsbelang in Railexperts

RailAdventure GmbH, marktleider voor bijzondere transporten en testritten met nieuwe treinen in Centraal-Europa, heeft zaterdag aangekondigd een meerderheidsbelang te hebben in het Nederlandse bedrijf Railexperts B.V

De eerste locomotief van RailExperts is vandaag in de nieuwe wit-grijze kleuren van het Duitse bedrijf gepresenteerd, en heeft vandaag een nieuw ICNG-treinstel (nummer 3204) voor de NS in Bad Bentheim opgehaald.

RailAdventure

In de afgelopen jaren heeft het in München gevestigde bedrijf talloze nieuwe railvoertuigen vervoerd namens de spoorwegsector naar Nederland, en is momenteel ook belast met de levering van nieuw materieel naar Nederland, zoals de transporten met de SNG en de ICNG. Daarnaast werkt RailAdventure samen met bekende internationale spoorververvoerders in Nederland.

Railexperts B.V. is ook actief op het gebied van bijzondere treinreizen en met vijftien medewerkers, exploiteert ook met veel succes een controlecentrum voor de coördinatie van goederenvervoer per spoor. Al vele jaren werken ze nauw met RailAdventure samen om de transporten bij de Duitse grens met elkaar uit te wisselen.

Locomotief 9903

Met locomotief 9903 (voorheen NS 1611) is de eerste locomotief in de nieuwe kleurstelling van het bedrijf op Nederlandse sporen te zien. RailAdventure blijft consequent vertrouwen op de bewezen strategie in de zin van absolute neutraliteit, en maakt gebruik van tractiemiddelen die niet aan een stroom kunnen worden toegewezen.

"We zijn erg blij een nieuw lid van de RailAdventure Group te mogen verwelkomen.
Na vele jaren van nauwe en vertrouwensvolle samenwerking, is wat bij elkaar hoort nu hier samen groeien. Met het nieuwe internationale controlecentrum, dat nu onderdeel is van RailAdventure's portfolio, kunnen we een extra element in onze service opnemen pakket, en bieden nog uitgebreidere ondersteuning aan spoorwegondernemingen."

“Het is fijn om onze reis, die begon met 12, te kunnen voortzetten en professionaliseren jaren geleden, met zo'n ervaren en gevestigde partner. We zijn in het bijzonder ik kijk uit naar de komende testritcampagnes, waarvan de voorbereidingen zijn al begonnen."

Unieke vervoerder

Railadventure ziet zichzelf niet als een concurrent op de spoorwegmarkt, en verzorgt zelf geen goederen- of passagierstreinen. Naast het doel van absolute neutraliteit heeft de organisatie enkel de behoefte om zich te concentreren op hun corebusiness, en geen andere activiteiten.

In de afgelopen twaalf maanden heeft RailAdventure, met het Franse bedrijf Trackfer en het Britse bedrijf Hanson & Hall, versterkte reeds zijn lokale aanwezigheid in belangrijke markten, en kan daar nu produceren met zijn eigen licentie en middelen.

Over RailAdventure

Ter gelegenheid van het ‘wereldrecord'-project ging het bedrijf in in het jaar 2006 van start. Op 2 september 2006 om 14.33 uur, werd het wereldsnelheidsrecord voor klassieke locomotieven, dat 51 jaar bestond, vastgesteld op 357 km/u op de hogesnelheidslijn tussen Ingolstadt en Neurenberg. Dit zorgde voor een vermelding in het Guinness Book of Records. Duizenden mensen stonden langs de baan toen de wereldrecordlocomotief 1216050 geschiedenis schreef. Uiteindelijk zorgde deze behaalde mijlpaal ervoor dat het bedrijf in 2010 een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid werd, om zich uiteindelijk in München te vestigen

RailAdventure is eigenaar van een vloot locomotieven, koppelwagens en remwagens en heeft een in eigen huis ontwikkelde en gepatenteerde transportsysteem Loco Buggy voor het vervoer van voertuigen met andere spoorbreedtes.

RailAdventure exploiteert in het Duitse Braunsweig een werkplaats onder de naam 'Zughotel'. Naarnaast exploiteren ze ook onder de naam Luxon een luxe panoramarijtuig die verhuurd kan worden voor diverse doeleinden.