NS werkt aan nauwkeuriger reisinformatiesysteem
Een vernieuwd reisinformatiesysteem bij de NS moet aan het eind van dit jaar zorgen voor nauwkeurigere reisinformatie op de stations. Er is geregeld onduidelijkheid in welke trein reiziger moeten instappen, en is de omroep soms onduidelijk.
Het Infoplus-systeem van de NS verzorgt de reisinformatie op de stations voor alle vervoerders in Nederland. Door ook de huidige techniek van de automatische stationsomroep te vervangen, is straks automatisch omroepen in meerdere talen en communicatie over elke soort verstoring mogelijk.
Snelste route is niet altijd duidelijk
Een van de problemen van het huidige reisinformatiesystemen is dat er op de informatieschermen op de perrons niet duidelijk is wat de snelste route is. Zo rijdt er vanaf Eindhoven een intercity naar Dordrecht. Hoewel veel reizigers verwachten dat dit een directe trein is, blijkt dat deze trein een flinke rondrit door het land maakt, en rijdt de trein via 's-Hertogenbosch, Amsterdam Zuid, Schiphol, Den Haag naar Dordrecht. Deze rit duurt 2 uur en 41 minuten. Daarentegen is de trein naar Den Haag, met een overstap in Breda een stuk korter met 1 uur en 18 minuten. Ook rijdt er enkele malen per dag een directe trein vanuit Eindhoven naar Dordrecht waar de reis er dan maar 1 uur en 9 minuten over doet.
Om zulke 'toeristische routes' te voorkomen heeft reizigersvereniging Rover samen met andere consumentenorganisaties daarom gepleit voor aanpassingen in de reisinformatie op enkele grote Intercity-knooppunten. Vanaf het eind van dit jaar wil de NS daarom de routes van de treinen in relatie tot de eindbestemmingen duidelijker gaan communiceren.
"Grootste IT-systeem van het land"
Het reisinformatiesysteem InfoPlus staat in de top 10 van de grootste IT-systemen ons land. "We verhuizen dit systeem van ProRail naar NS. Het huidige systeem is al 20 jaar oud. Vanwege de verhuizing hebben we besloten om het systeem te vernieuwen en te verbeteren. Eind van dit jaar zijn naar verwachting de meeste verbeteringen doorgevoerd”, vertelt Tim van Leeuwen, hoofd Reisbegeleiding NS.
Bij de verandering zullen enkel de aanduidingen op de schermen verbeterd worden, De layout van de reisinformatieborden zal gelijk blijven. Inmiddels heeft de NS op een aantal stations de nieuwe techniek al als proef draaien.
"In alle nieuwe software kan je altijd een foutje tegenkomen en die moeten we dan zo snel mogelijk oplossen." Bij een proef op station Veenendaal-De Klomp ging het systeem de fout in: De trein uit Nijmegen zou naar Arnhem rijden, maar werd verlengd tot aan Utrecht met een tussenstop op Veenendaal-De Klomp. Op dat station gaf het perronbord niet Utrecht aan, maar precies de andere kant: Ede-Wageningen. Van Leeuwen: "Dat hebben we diezelfde dag nog aangepast. Met het oude systeem zou zo’n aanpassing vier weken duren."
NS blijft het nieuwe systeem verbeteren. Van Leeuwen: "Ook in 2022 sleutelen we aan de reisinformatie. Ons streven is om ervoor te zorgen dat bij elke onverwachte situatie, altijd de juiste informatie op de perronborden staat."
Nauwkeurigheid
Het nieuwe systeem zal flink nauwkeuriger worden. Momenteel wil het wel eens gebeuren dat er vanwege een vertraging een andere trein op het scherm gemeld wordt, dan de trein die op dat moment aan het perron staat. Ook dat zal straks op automatische wijze worden aangepast, waar dat nu nog handmatig wordt aangepast.
"Op dit moment verwerken we deze wijzigingen handmatig. Door bijvoorbeeld drukte gaat dat weleens mis.", vervolgt Van Leeuwen.
Bij de uitval van een trein helpt reisinformatie reizigers straks met een alternatief advies. Stel een reiziger wil van Rotterdam naar Zwolle, maar deze trein rijdt niet. In de nieuwe situatie komt het systeem direct met een alternatief en adviseert reizigers dan om de route via de Hanzelijn (Lelystad) te nemen. Dat advies is dan automatisch te horen via de omroep en te zien op de perronborden. De aanpassingen zorgen ook voor preciezere informatie. Het huidige systeem toont bijvoorbeeld alleen grotere stations op de borden in de stationshal. Een kleiner station, zoals Soest-Zuid, staat er niet op. Van Leeuwen: "Onhandig voor reizigers. Straks zijn ook deze kleine stations te zien."
Ook een trein die met pech langs het perron staat, zal straks duidelijker gecommuniceerd worden met de reiziger. Zo zullen alle borden, in zowel op het perron als in de trein dan de tekst "Niet instappen" tonen.
Arbeidsplaatsen schrappen
De introductie van het vernieuwde en automatische reisinformatiesysteem heeft gevolgen voor bijna 62 arbeidsplaatsen bij de afdeling Reisinformatie. Van Leeuwen: "Dit heeft flinke impact op de betrokken collega’s. We doorlopen dit proces zorgvuldig en zijn met deze collega’s in gesprek. We willen hen helpen met ander werk vinden binnen NS."