Retailzaak Backwerk verrijst dit jaar op meerdere stations
HMSHost International, de uitbater van diverse retailzaken op de stations, voegt de bakkerijformule BackWerk toe als nieuwe zaak op de stations. De bedoeling is dat het van oorsprong Duitse concept zijn eerste plek op Utrecht Centraal zal vestigen.
De uitbater heeft de plannen om de Broodzaak-formules om te bouwen tot BackWerk. In de maand juli zal de vestiging op Utrecht Centraal geopend worden, en daarna volgen Rotterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer ArenA. Uiteindelijk zullen er 45 winkels op de stations verrijzen.
BackWerk
BackWerk biedt NS-reizigers een unieke mix van handige zelfbediening, vers bereide producten tegen concurrerende prijzen. Elke BackWerk zal open winkelpuien en een keuken hebben, een moderne maar gezellige omgeving met de nadruk op het nabootsen van het bakkerij-cafégevoel in een gemaksformaat. Treinreizigers kunnen een breed scala aan lokaal bereide producten voor onderweg verwachten: van vers gemaakte sappen en smoothies tot warme sandwiches, pretzels en gebak bij een kopje Fairtrade-koffie.
Met 350 winkels in heel Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is BackWerk een gerenommeerd foodservice-merk dat eigendom is van de Zwitserse foodvenience-leverancier Valora Group, en het BackWerk-concept positioneert als een bewezen vervanging voor het merk Broodzaak.
Backwerk wordt de vervanger van de Treck-formule die in het voorjaar van 2019 werd aangekondigd als vervanger van de Broodzaak. Omdat deze nieuwe formule niet aansloeg werd de uitrol van nieuwe winkels in het uiteindelijk in het najaar gestaakt.
'Stationslocaties zijn geen geheim'
BackWerk zint al langer op stationslocaties. Eerder al opende de retailer vestigingen om verschillende metrostations in Rotterdam en op het NS-station in Schiedam. "Het is geen geheim dat we op meer treinstations willen openen, dat weet de NS ook", zei De Vilder vorig jaar al tegenover retailwebsite RetailTrends.