Italiaans spooronderhoudsbedrijf RFI schaft FLIRT aan voor onderhoud
Het Italiaanse spoorweginfrastructuurbedrijf RFI, dat eigendom is van het staatsbedrijf Ferrovie dello Stato (FS), heeft een order bij Stadler geplaatst voor de levering van vijf bi-modele FLIRT-treinen. Opmerkelijk hierbij is dat de treinen niet bedoeld zullen zijn als reizigerstrein, maar als trein om het spoor en de infrastructuur te inspecteren.
Het spoorwegbedrijf werkt hierbij ook samen met Mermec die de technische apparatuur voor in de treinen zal leveren. De totale investering bedraagt ongeveer 130 miljoen euro. Stadler en Mermec zullen hierbij samenwerken om nieuwe railvoertuigen, voorzien van alle benodigde apparatuur vanaf 2023 aan RFI te leveren.
Werkzaamheden
De vijf nieuwe bi-modale driedelige treinen kunnen zowel diesel als elektrisch rijden en zijn compatibel met het geavanceerde ERTMS-systeem. Ze zullen in heel Italië kun werk uitvoeren om de spoorweginfrastructuur te inspecteren, zoals: sporen, bovenleiding, signaleringssystemen en telecommunicatiesystemen.
De nieuwe diagnostische treinen zullen op alle lijnen kunnen rijden om de staat van meer dan 16.700 kilometer van het nationale spoorwegnet te behouden, zodat het spoorwegnetwerk veilig kan blijven. Alle informatie wordt realtime verwerkt zodat er bij aangetroffen problemen aan de infrastructuur snel gehandeld kan worden. Op afbeeldingen van RFI is te zien dat de trein naast werkplekken die voorzien zijn van diverse computerschermen, ook voorzien zullen zijn van vergaderruimtes.
De treinstellen zullen een vergelijkbare ultra-marijnblauwe en signaalgele kleurstelling hebben, dezelfde die wordt gebruikt voor alle andere treinen in de vloot van RFI.
Investering in moderne schouwtreinen
De order bij Stadler is voor RFI een onderdeel van de wens om voor vernieuwing en uitbreiding te zorgen in deze 'schouwtreinen'. In de eerste maanden van dit jaar heeft het bedrijf al twee nieuwe meettreinen mogen verwelkomen. Dit zijn de Aldebaran 2.0 die zowel de rails, bovenleiding als communicatiesysteem kan monitoren. De Diamante 2.0 is een omgebouwde hogesnelheidstrein van het type ETR500 die inspectie kan uitvoeren op de hogesnelheidslijnen.
In totaal trekt RFI 585 miljoen euro uit voor de ontwikkeling en verbetering van de gehele vloot, waarvan 130 miljoen euro voor de bestelling bij Stadler. In totaal worden er vijftien nieuwe bimodale motorrijtuigen, drie losse diagnosewagens, en zeven nieuwe treinen voor de schouw van het spoor door middel van ultrasone metingen en tunneldiagnostiek aangeschaft.