Station Simpelveld heeft er een historisch sein bij
Station Simpelveld heeft sinds kort een nieuw sein erbij. Het is geen modern lichtsein die je tegenwoordig langs het spoor ziet, maar een aantal ouderwets armseinen op een bordes. De seinen zijn van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) die hiermee het sein op groen willen zetten voor nieuwe plezierritten.
Het weekend van 3 en 4 juli wordt voor de vrijwilligers van de Miljoenenlijn een moment waarnaar lang werd uitgekeken. Niet alleen gaat na negen maanden ‘coronastilstand’ de stoomtrein weer rijden, na vele jaren van dromen wordt ook het nieuwe bordessein in dienst genomen.
Historische wissels en seinen
Naast de bekende stoomlocomotieven en stationsgebouwen is ook het volledige wissel- en seinstelsel bij de Miljoenenlijn van grote museale waarde. Als enige museumspoorlijn in de Benelux worden vanuit de seinhuizen langs het spoor nog met spierkracht de wissels en seinen bediend. De vrijwilligers werken in Simpelveld al ruim 25 jaar aan het onderhouden en verder uitbouwen van deze oerdegelijke én betrouwbare techniek uit een ver verleden.
Bordessein
In 1853 werd door Simpelveld de spoorlijn van Aken naar Maastricht aangelegd. Dit was voor Nederland de eerste grensoverschrijdende treinverbinding. Wanneer een trein vertrok, was het voor de machinist noodzakelijk om te weten waar hij naartoe zou rijden. Hiervoor werden bordesseinen gebruikt: op een bordes stonden twee of meerdere seinpalen waaraan beweegbare seinvleugels duidelijk maakten waar de trein naartoe ging. Vanwege de spoorsplitsing naar Kerkrade en Aken stond er vroeger op het emplacement van Simpelveld daarom ook zo’n seinpaal.
Helaas heeft dit sein de terugval van het kolenvervoer niet overleefd: het verdween in 1980. Toen in 1995 het traject als toeristische museumlijn werd heropend, was het al snel een vurige wens om het oude bordessein terug te plaatsen. In ruim 25 jaar werden meerdere onderdelen voor zo’n bordessein verzameld. Enkel het bordes zelf was écht niet meer te vinden. Gelukkig werd de technische afdeling van de Don Bosco-school in het Belgische Haacht bereid gevonden om op basis van de originele tekeningen een nieuw bordes te vervaardigen. Ondertussen waren de eigen vrijwilligers druk bezig met het opknappen van de overige onderdelen. Hierdoor kon begin 2021 deze nieuwe blikvanger worden geplaatst.
Sein op groen
Op zaterdag 3 juli om 11.00 uur wordt het bordessein officieel in gebruik genomen door het sein op groen te zetten. Dit feestelijke moment voor genodigden is daarmee tevens de symbolische start van het nieuwe stoomseizoen bij de Miljoenenlijn na maanden lang gesloten te zijn geweest vanwege de coronapandemie.
Op zondag 4 juli om 11.00 uur zal de eerste stoomtrein voor bezoekers rijden van Simpelveld naar
Schin op Geul.