Historische Trans Europe Express maakt laatste reis over het spoor
De Trans Europe Express die ruim 10 jaar op het Dijksgracht-emplacement nabij Amsterdam Centraal stond opgeslagen is daar nu weg. Afgelopen donderdag is de trein overdag in een bonte samenstelling van treinmaterieel naar het emplacement van de Watergraafsmeer verhuisd wat de eerste stap is om naar Nieuw-Vennep te gaan.
De verhuizing van de vierdelige TEE-trein is donderdagmiddag uitgevoerd. De oranje locomotief 9901 (een vroegere NS 1600-locomotief) van RailExperts was de aangewezen locomotief die met een gepaste snelheid van 20 kilometer per uur de klus kan klaren. De afstand die naar het emplacement van de Watergraafsmeer afgelegd werd is ongeveer 2,5 kilometer, en is de eerste stap om het nostalgische treinstel naar het Nederlands Transport Museum in Nieuw Vennep te brengen.
Tweede stap
Nu de eerste stap voltooid is door de TEE naar de Watergraafsmeer te brengen zal vandaag de tweede stap worden uitgevoerd. Een eerder achtergebleven vijfde deel van de TEE-trein zal weer worden toegevoegd aan de trein waarmee de combinatie naar de andere kant van Amsterdam Centraal gebracht wordt: De NS-werkplaats bij de Zaanstraat. Ook dit transport vindt plaats met een gepaste snelheid. De afstand die afgelegd zal worden is ongeveer 7 kilometer, waarbij het transport uitvoerig in de gaten wordt gehouden.
Vervoer naar het museum
Aanstaande maandag en dinsdag worden de vijf delen en tien draaistellen bij de Zaanstraat op diepladers overgeladen en vervolgens naar het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep getransporteerd. De wagons worden uiteindelijk voor het museum neergezet. De organisatie geeft aan dat er beperkte ruimte is om te fotograferen en te filmen. Voor de veiligheid wordt het werkterrein afgezet met linten.
Het artikel gaat onder de video verder
Slepen
Het slepen was geen eenvoudige klus en omdat de TEE een oud treinstel is die bovendien lange periode niet onderhouden werd. Om deze reden is er veel onderzoek aan vooraf gegaan. RailExperts heeft met hun specialisme onderzocht hoe een veilig transport mogelijk kom worden gemaakt. In de laatste weken werden de draaistellen en wiellagers intensief gecontroleerd, en zijn er uit Duitsland nog eens zes borgringen voor lagers overgekomen omdat die ontbraken.
Als kers op de taart werd afgelopen week een proef gedaan of de trein veilig gesleept kon worden. Omdat de TEE-trein zelf niet mee kan remmen werd de Materieel'64 904 van de Stichting Mat'64 gebruikt om als achterliggende remtrein te dienen. Om dit mogelijk te maken werd er een 125 meter lange remslang vanaf de locomotief aangelegd naar het achterliggende Mat'64 treinstel. Ook deze remslang is speciaal voor dit transport opgehaald in het Duitse Braunschweig.