NS maakt zich klaar voor drukke september-maand
De NS maakt zich op voor een drukke september waarin er veel reizigers verwacht worden. Door het einde van de vakantie beginnen veel mensen weer met werken en gaan ook de scholieren en studenten weer naar school. Daarnaast zet de NS aankomende weekend in op een speciale dienstregeling vanwege de Dutch Grand Prix F1 in Zandvoort.
De NS rijdt vanaf maandag ook weer alle forensentreinen. Er rijden weer extra treinen die voor corona werden ingezet om piekdrukte in de spits op te vangen. Vanaf deze zomer reed NS al de volledige dienstregeling. Eind augustus zaten er - vergeleken met dezelfde periode in 2019 - door de week ruim 60 procent van de reizigers in de trein en in het weekend bijna 80 procent. De vervoerder kon nog niet inschatten tot hoeveel het aantal reizigers in september zal stijgen, maar volgens OV-chipkaartbeheerder Translink is het aantal reizigers in de afgelopen week, sinds het begin van de coronacrisis in maart 2020, het hoogst.
Drukte bij F1 Dutch Grand Prix weekend
Van 3 tot en met 5 september vindt de eerste F1 Dutch Grand Prix na 36 jaar plaats op het circuit van Zandvoort. Gedurende deze dagen zullen er veel racefans naar Zandvoort reizen, waarvan een aanzienlijk deel per trein. Daarom rijdt NS tijdens dit lange weekend iedere dag vanaf circa 7.30 uur - 22.00 uur ongeveer iedere vijf minuten een trein tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort aan Zee. Zo kunnen we maximaal 10.000 reizigers per uur naar de races brengen en weer terug. Dit is een enorme operatie en de enige manier om zoveel racefans in een korte tijd en op een duurzame manier naar de Formule 1 races te brengen. Het circuit ligt namelijk op loopafstand van het station. Om alles in goede banen te leiden, zijn er per racedag circa 300 extra collega's aan het werk om reizigers te helpen.
DDZ nog aan de kant
Hoewel de NS extra treinen inzet staan er nog steeds 49 treinen van het type DDZ sinds vorig jaar stil vanwege ongebruikelijke trillingen. De inzet van deze dubbeldekstreinen worden vervangen door ander materieel. Hierdoor rijden er volgens de NS in de praktijk kortere treinen. De NS heeft tegenover de NOS laten weten dat deze treinen voorlopig nog niet terugkeren in de dienstregeling. Wel zijn er signalen bij de redactie van Treinenweb binnengekomen dat de NS bezig is met proefritten waarbij er aanpassingen aan de trein zijn gedaan. Daarnaast wordt dit materieel door machinisten in conditie gehouden, en bij werkplaatsen onderhouden, zodat de technische kwaliteit niet achteruit gaat vanwege hun langdurige stilstand.