Staking in Duitsland wordt voortgezet na beslissing van rechter
De staking bij de machinisten van de Deutsche Bahn wordt voortgezet. De vervoerder heeft bot gevangen bij de rechter. Dit houdt in dat er tot en met aanstaande maandag, volgens planning, veel treinen in Duitsland zullen uitvallen. Ook veel internationale treinen, waaronder de Nightjet rijden niet.
De cao onderhandelingen liepen woensdag vast. De Deutsche Bahn had voorgesteld om de lonen volgend jaar januari met 1,5 procent te verhogen en in maart 2023 nog eens met 1,7 procent. De vakbond vindt dit voorstel te mager en ziet graag dat de eerste loonsverhoging nog in dit jaar plaats moet vinden, waarbij er een bonus van 600 euro wordt uitbetaald vanwege de coronaperiode. De tweede loonsverhoging van minimaal 1,8 procent moet al in 2022 plaatsvinden stelt de vakbond voor.
Rechter geeft ongelijk
Als vervolg op de staking die werd voortgezet besloot de Deutsche Bahn naar de rechter te stappen, waar ze uiteindelijk ongelijk hebben gekregen. DB Personeelsdirecteur Martin Seiler stelde eerder de week: "Het stakingsrecht is een waardevol bezit. Stakingen zijn echter alleen toegestaan als deze vallen binnen het kader van het toepasselijke recht. Dit is naar onze mening niet het geval bij de stakingen van de GDL. Daarom moeten we nu handelen in het belang van onze klanten en medewerkers en de stakingen wettelijk laten toetsen". Daarnaast stelde de vervoerder dat de staking niet proportioneel was omdat zij een beter aanbod aan de GDL gedaan hebben die onmiddellijk en zonder verdere onderhandelingen werd afgewezen.
Derde stakingsperiode
De staking die momenteel plaatsvindt is de derde in korte tijd waarbij er momenteel in totaal 12 dagen het werk neergelegd is. De eerste tweedaagse staking vond plaats vanaf 11 augustus, waarbij de reizigerstreinen een dag later hinder ondervonden door de werkonderbreking. De tweede staking vond plaats op 23 en 24 augustus. In beide gevallen was net als bij deze staking ook het internationaal reizigersvervoer naar en via Duitsland gehinderd: Zo reed de Nightjet niet, en reed de Intercity Berlijn niet verder dan Bad Bentheim. De ICE naar Basel reed toen maar tot Keulen. In totaal reed toen maar een kwart van de langeafstandstreinen.