ProRail: Verstoring werd veroorzaakt door overschakelen naar back-up
Het treinverkeer wat donderdagavond stil kwam te liggen werd veroorzaakt door een telefoniestoring bij Prorail. De eerste voorlopige onderzoeksresultaten laten zien dat het omschakelen naar het backupsysteem voor problemen zorgde.
De eerste voorlopige onderzoeksresultaten laten zien dat de storing van donderdag 16 september een andere oorzaak kent dan de eerdere telefoniestoring op 31 mei van dit jaar. Toen functioneerde er geen enkele back-up.
Voor het telefoniesysteem staan er voor ProRail serverruimtes in Rotterdam en Amsterdam. Wanneer er zich in bijvoorbeeld Rotterdam een probleem voordoet heeft de locatie eerst zelf een back-up mogelijkheid. Mocht dat niet werken, dan is Amsterdam een tweede back-up. Dit geldt ook andersom. In mei werkte er geen enkele back-up, waardoor er voor langere tijd geen treinverkeer mogelijk was. Na deze storing zijn er maatregelen genomen om die situatie te voorkomen.
Afgelopen donderdag lijken de problemen te zijn ontstaan in de telefonieservers in Rotterdam. De back-up in Rotterdam zelf werkte niet, maar de tweede back-up in Amsterdam werkte wel. Tussen de overschakeling van het reguliere systeem naar deze tweede terugvaloptie zat echter een periode waarin het telefoniesysteem nog niet stabiel werkte. In die periode is besloten om het treinverkeer te staken.
Onderzoek
ProRail betreurt de opnieuw ontstane hinder voor reizigers en vervoerders. "We willen de onderste steen boven halen en doen uitgebreid onderzoek naar de precieze oorzaak van de storing en hoe we met de gevolgen daarvan zijn omgegaan.", verklaart de spoorbeheerder op hun website.