Italiaanse FNM koopt nog meer waterstoftreinen

Treinbouwer Alstom heeft de afgelopen week tijdens de transportbeurs TRAKO in Polen meer informatie en het ontwerp vrijgegeven over zijn Coradia Stream waterstoftreinen voor Italië die door Trenord/FNM gereden zullen worden.

Ongeveer een jaar geleden maakten Alstom en Trenord/FNM bekend waterstoftreinen in Italië in te zetten. Deze treinen zijn gebaseerd op het ontwerp van de Coradia Stream, waarop ook de elektrisch aangedreven ICNG van de NS gebouwd is.

Van zes naar veertien

De order sprak toen over de levering van zes waterstoftreinen voor het Italiaanse FNM (Ferrovie Nord Milano), het belangrijkste vervoersbedrijf in de Italiaanse regio Lombardije. Deze zullen op de 100 kilometer lange route Brescia - Iseo - Edolo gaan rijden, die momenteel wordt bediend met veertien dieseltreinen. Alstom en het Italiaanse vervoersbedrijf hebben bekend gemaakt dat de order verhoogd is naar 14 waterstoftreinen die alle dieseltreinen op deze route zullen vervangen.

Levering

De eerste treinstellen worden in 2023 geleverd en het testen zal ongeveer een jaar duren. De treinstellen zijn voorzien van een speciaal tussenrijtuig die alle technologie voor de waterstofaandrijving zal bevatten. Voordat de treinen kunnen rijden moet er een tankinfrastructuur worden ontwikkeld. Dit wordt opgelost door twee waterstofstations te bouwen in Iseo en in Brescia.

Een afbeelding van de nieuwe waterstoftrein. (Copyright: Alstom)
Een afbeelding van de nieuwe waterstoftrein. (Copyright: Alstom)