Eerste vernieuwde Thalys vertrokken vanuit Amsterdam

Vanaf vandaag kunnen reizigers kennis maken met het nieuwe interieur van de Thalys. De hogesnelheidstrein die Amsterdam met Antwerpen, Brussel en Parijs verbindt is voorzien van extra zitplaatscapaciteit, meer bagageruimte en voorzien van een nieuwe bar. Vandaag rond 10:15 vertrok de eerste trein naar Brussel voor een presentatierit.

Halverwege 2018 presenteerde Thalys al conceptbeelden van het nieuwe interieur. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de eerste vernieuwde treinen al in 2019 op het spoor zouden komen, maar door de coronacrisis heeft de renovatie vertraging opgelopen. In april bracht de vervoerder al enkele foto's van het nieuwe design naar buiten.

Opfrisbeurt

De vernieuwing werd de upgrade van de treinstellen speelt Thalys nadrukkelijk in op de toekomst van internationaal spoorwegvervoer. Het doel van de renovatie was het vergroten van de capaciteit met 28 zitplaatsen met behoud van het hoge comfortniveau. Om zo veel mogelijk te kunnen voldoen aan behoeften van reizigers heeft de internationale vervoerder 5.000 reizigers om hun wensen gevraagd.

Meer ruimte

Er is 15 procent extra bagageruimte en het nieuwe bargedeelte, de 'Kiosk', is volledig heringericht en aangepast op de huidige wensen van reizigers. Drank- en snackautomaten zorgen voor een flexibel aanbod om mensen, onafhankelijk van de bestemming en het tijdstip, snel te kunnen bedienen. Hiermee is de bediende bar die voorheen werd aangeboden komen te vervallen. Ook kan er door de vrijgekomen ruimte 28 zitplaatsen extra aangeboden worden.

Milieuvriendelijker

Met deze nieuwe trein zet Thalys een volgende stap om reizigers een milieuvriendelijkere reis aan te bieden. Sinds 2020 rijden Thalys-treinen voor 100% op groene energie. Bovendien zijn de treinstellen nu ook uitgerust met leds om nog meer energiezuinig te zijn. Daarnaast worden in de toiletten van het nieuwe treinstel geen chemicaliën meer gebruikt. Plastic wat enkel te gebruiken is, zoals bestek bij de catering, wordt stapsgewijs vervangen door duurzame alternatieven en de grotere capaciteit van de treinen maakt het mogelijk de CO2-uitstoot per km per passagier aanzienlijk te verminderen.

Bertrand Gosselin, CEO van Thalys: "De afgelopen 25 jaar heeft Thalys aanzienlijk bijgedragen tot het versterken van de banden tussen Europeanen. We zijn enorm trots dat we vandaag onze nieuwe trein in gebruik kunnen nemen: wederom een betrouwbaar en milieuvriendelijk vervoermiddel. Deze trein staat symbool voor de ambitie van Thalys om zich telkens te blijven vernieuwen en om aan behoeften van moderne reizigers te kunnen voldoen. We gaan door met de ontwikkeling van het Europese spoorwegvervoer".

Comfort prioriteit ontwerp

Voor de renovatie van haar treinen deed Thalys een beroep op Yellow Window, een Belgisch ontwerpbureau onder leiding van Axel Enthoven. De Franse ontwerper Matali Crasset werkte mee  aan onder andere de keuze van bepaalde kleuren en elementen van de stoelen en het bargedeelte. De prioriteit bij de renovatie was het comfort, met name bij de keuze van de stoelen, een belangrijk onderdeel van de kwaliteitsbeleving van Thalys. Verder kenmerkt het nieuwe ontwerp zich door doorlopende lijnen en een bijzonder heldere verlichting.

Eerste rit vanaf Amsterdam Centraal

Voor de inhuldiging reed de nieuwe trein vanochtend van Amsterdam naar Brussel, met aan boord Thalys partners, klanten en journalisten. Op Amsterdam Centraal Station werd de nieuw ontworpen Thalys-trein verwelkomd door Heike Luiten, directeur NS International, die samen met Bertrand Gosselin het vertreksein gaf voor de nieuwe trein.   

De eerste trein rijdt vooralsnog op het traject Amsterdam-Parijs met stops in Parijs, Brussel, Antwerpen, Rotterdam, Schiphol-Airport en Amsterdam. De Duitse route van Parijs naar Dortmund via Brussel, Luik, Aken, Keulen, Düsseldorf, Duisburg en Essen zal volgens planning in 2022 in gebruik worden genomen. Naar verwachting zijn in 2024 alle treinstellen van Thalys gerenoveerd.

Feiten

Een aantal feiten over de vernieuwde trein heeft Thalys naar buiten gebracht:

De trein bevat 28 extra zitplaasten wat uitkomt op 7,5 procent meer vergeleken met eerst. Hiervan bevinden zich er 288 plaatsen in de Standaard-coupé, en 111 plaatsen in de Comfort- en Premium-coupé. De reizigers kunnen op 22 schermen hun reis volgen via reisinformatieschermen en er is 15 procent extra plek voor het plaatsen van bagage.

Voor de verbouwing heeft het bedrijf 5.000 klanten om input gevraagd. Voor de creatie en het brainstormen werden er 8462 uren gebruikt. Uiteindelijk wordt er per treinstel 240 m2 vloerbedekking toegepast en 150 m2 stof gebruikt. Daarnaast wordt er 850 m2 naaldwerk gebruikt voor de muren en plafonds. Ook zijn er 14 biologische producten verkrijgbaar in de Kiosk.