European Sleeper maakt dienstregeling nachttrein Praag bekend

European Sleeper heeft de dienstregeling van hun nieuwe nachttrein die vanaf de zomer in 2022 naar Praag moet rijden bekend gemaakt. De kaartverkoop zal in april 2022 van start gaan. Wanneer de eerste trein moet rijden wordt binnenkort bekendgemaakt.

De nieuwe nachttrein zal om te beginnen drie keer per week gaan rijden, maar de ambitie is dat dit verhoogd wordt naar een dagelijkse frequentie. Ook wil de organisatie in 2023 ook naar Warschau gaan rijden, waarmee het Oost-Europa nog makkelijker te bereiken is.

Dienstregeling

De exacte datum heeft het bedrijf nog niet bekend gemaakt, maar de in de zomer van 2022 moet de nieuwe nachttrein van start gaan.

De trein naar Praag zal in het begin op maandag, woensdag en vrijdag gaan rijden. Het vertrek begint om 19:22 in Brussel-Zuid, om 20:01 moet de trein een stop maken in Antwerpen waarna die via het reguliere spoor om 20:45 in Roosendaal aankomt. Om 21:22 komt de trein op Rotterdam Centraal aan waarna die doorrijdt naar Den Haag HS (21:42), Amsterdam Centraal (22:34), Bad Bentheim (01:00), Hannover (02:56), Berlijn Hbf (05:52), Dresden Neustadt (07:43), Dresden Hbf (07:49), Bad Schandau (08:18), Décin (08:41), Üstí nad Labem (09:00), Praag Holesovice (10:14) en Praag (10:24).

In de omgekeerde richting rijdt de trein op zondag, dinsdag en donderdag om 18:31 vanuit Praag, en rijdt deze via de volgende stations naar België toe: Praag Holesovice (18:41), Üstí nad Labem (19:45), Décin (20:11), Bad Schandau (20:29), Dresden Hbf (21:02), Dresden Neustadt (21:08), Berlijn Hbf (23:05), Hannover (02:21), Bad Bentheim (04:19), Amsterdam Centraal (06:26), Rotterdam Centraal (07:27), Roosendaal (08:10), Antwerpen Centraal (08:47) en de eindbestemming om 09:54 is Brussel Centraal.

Opmerkelijk is dat Den Haag HS op de terugweg niet als stop genoemd wordt, volgens de vervoerder wordt deze enkel op de heenreis naar Praag aangedaan.

European Sleeper en RegioJet hebben overwogen om deze nachttrein al in 2022 door te trekken naar Gent, Brugge en Oostende. De operationele kosten blijken in België echter zodanig hoog, dat een dergelijke verlenging niet rendabel kan worden uitgevoerd. In 2023 bekijken ze opnieuw of dit haalbaar is.

Materieelinzet

De start was voorheen gepland in het begin van april 2022, maar European Sleeper heeft in zijn nieuwsbrief laten weten dat dit met enkele maanden uitgesteld is om voor een optimale treinsamenstelling te zorgen. De trein zal door het Tsjechische RegioJet geëxploiteerd gaan worden en voorzien worden van rijtuigen van RegioJet. Omdat dit bedrijf in Nederland geen certificering en geen geschikte locomotieven heeft zal een ander vervoersbedrijf binnen Nederland en België moeten gaan samenwerken om de trein te mogen rijden.

European Sleeper

Op 8 juni meldde de organisatie dat ze met behulp van 350 investeerders uit verschillende landen binnen en buiten Europa binnen een kwartier een half miljoen euro opgehaald hebben voor als startkapitaal. Dit zal gebruikt worden om de eerste treinen voor een bepaalde periode te kunnen laten rijden, de aanschaf van gemoderniseerde rijtuigen, de realisatie van een boekingssysteem, en de opzet van een klantenservice. Het is de eerste keer in de geschiedenis dat een ververvoersbedrijf in Nederland in zo een korte tijd een startkapitaal van dit bedrag bijeengebracht heeft.

Op 21 juni van dit jaar meldde het bedrijf dat ze samen met de Moonlight Express zouden gaan samenwerken, die ook de ambitie had om een nachttrein te starten. Zowel European Sleeper als Moonlight Express presenteerde beide hun plannen op 6 april van dit jaar. Dit was geen toeval omdat beide startups hadden toen al contact met elkaar hadden. Volgens European Sleeper is het logischer om vanuit Nederland en België één startup te hebben, in plaats van twee. De Moonlight Express zou van Brussel naar Berlijn moeten gaan rijden, deels dezelfde route als de European Sleeper.