NS past vanaf voorjaar serviceverlening op de stations aan
De NS gaat binnenkort de eerste stappen zetten voor een vernieuwde serviceverlening op de stations. Reishulp zal meer online gegeven worden en persoonlijke hulp blijft waar het kan mogelijk. Het gaat om de hervorming van de serviceverlening die in december van 2020 aangekondigd werd.
Het aantal vaste ticketservicebalies op stations wordt teruggebracht. Daarvoor in de plaats blijven op sommige stations servicemedewerkers aanwezig in de stationshal en op het perron of krijgen reizigers ondersteuning op afstand via de servicezuil of eigen telefoon. Op stations waar dat nodig is blijft een vaste servicebalie. In het begin van 2022 zullen reizigers de eerste veranderingen in de serviceverlening zien. De vervoerder heeft aangegeven dat de wijzigingen per station vooraf aangekondigd worden.
Aanpassingen
De kaart hierboven geeft aan wat er gaat veranderen. De stippen komen overeen met de volgende veranderingen:
- Op 251 stations (nu 237) is hulp op afstand mogelijk via een servicezuil.
- Op 10 stations (nu 5) zijn servicemedewerkers aanwezig op het station of het perron, en is hulp op afstand via de servicezuil. (gele stip)
- Op 4 stations die nog geen OV Service & Ticket winkel en een servicezuil hebben krijgen deze ook. (rode stip)
- Op 13 stations (nu 36) is straks een OV Service & Tickets winkel, zijn servicemedewerkers aanwezig op het station of het perron en is er een servicezuil mogelijk. (groene stip)
Definitief plan
Afgelopen jaar heeft de NS gesprekken gevoerd met collega’s, de ondernemingsraad, vakbonden en consumentenorganisaties in het Locov. Dat heeft een definitief plan opgeleverd waarin de wensen van betrokkenen zijn meegewogen. Hieruit is gebleken dat er vergeleken met het vorige besluit van december 2020 enkele aanpassingen doorgevoerd zijn. Zo blijven op de stations Haarlem, Breda en Zwolle de OV Ticket winkels behouden en blijft daar personeel op het perron aanwezig. Op Deventer en Amsterdam Bijlmer ArenA blijven servicemedewerkers aanwezig op het station of perron.
Banen
De plannen hebben impact op ongeveer 250 banen. Veel servicemedewerkers hebben gebruikgemaakt van een vertrekregeling of hebben een andere baan gevonden binnen of buiten NS. Hierdoor kan iedereen die nu servicemedewerker is en heeft aangegeven te willen blijven, ook servicemedewerker bij NS blijven.