Stadler haalt recordorder binnen voor 504 CityLink trams
Stadler heeft het grootste contract in de geschiedenis van het bedrijf in de wacht gesleept, met een totaalvolume van maximaal vier miljard euro. Zes vervoersbedrijven uit Duitsland en Oostenrijk hebben samen tot 504 CityLink voertuigen besteld.
De bestelling is geplaatst door de Vervoersregio Karlsruhe (VBK), het Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), het Saarbahn-netwerk, het Opper-Oostenrijkse spoorwegnet, de deelstaat Salzburg en de Neckar-Alb Regionale Stadtbahn-vereniging Stadler.
Bestelling
De raamovereenkomst omvat een vaste bestelhoeveelheid van 246 CITYLINK-voertuigen met een waarde van ongeveer 1,7 miljard euro. Het is ook mogelijk om tot 258 extra voertuigen te bestellen. Naast de voertuigbouw omvat de raamovereenkomst ook een onderhoudscontract voor maximaal 32 jaar. De eerste vier voertuigen worden in 2024 geleverd aan de Saarbahn.
"We zijn er trots op deze internationale aanbesteding te hebben gewonnen met ons beproefde voertuigconcept. De bouw van een tram-treinvoertuig vereist ervaring en deze speciale aanbesteding vereist ook het vermogen om individuele oplossingen en standaard te combineren.", zegt Peter Spuhler, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van Stadler.
Citylink
Alle CityLink-voertuigen worden geleverd in een driedelige uitvoering. Allemaal zijn ze voorzien van airconditioning voor de passagiers- en bestuurderscabine, ruime multifunctionele ruimtes met twee rolstoelplaatsen. Afhankelijk van de locatie zijn de tram-treinen individueel uitgerust. Zo zullen de voertuigen voor de Albtal-Verkehrs-Gesellschaft worden uitgerust met een toilet en een voorbereiding voor fietshouders, terwijl de Opper-Oostenrijkse spoorwegmaatschappij heeft besloten om onder meer bagagerekken als extra uitrustingselement te hebben.
Stadler's CityLink is een tram die ook als interstedelijke trein kan worden gebruikt. Met deze gigantische raamovereenkomst heeft Stadler tot nu toe meer dan 650 CityLink-voertuigen in zes landen verkocht.