Škoda Transportation begint met ontwerp van batterijtrein

Een impressie van een trein van Škoda Transportation (Foto: Škoda Transportation)
Een impressie van een trein van Škoda Transportation (Foto: Škoda Transportation)

De Tsjechische treinbouwer Škoda Transportation, die voornamelijk treinen heeft geleverd in Midden-Europa is begonnen met het ontwerp van nieuwe batterij- en waterstoftreinstellen. Met dit pad willen ze ook de duurzame en emissievrije weg inslaan waar andere fabrikanten ook zijn ingeslagen.

Škoda Transportation produceert momenteel treinstellen voor verschillende vervoerders, voornamelijk in Centraal- en Oost-Europa, waaronder ook in Duitsland. Omdat er in Europa nog veel trajecten zijn die niet geëlektrificeerd zijn is er steeds meer vraag naar goedkopere oplossingen zoals waterstoftreinen en batterijtreinen.

Batterijaandrijving

De fabrikant heeft inmiddels ervaring met batterijaandrijving in trams, trolleybussen en elektrische bussen. Škoda Transportation heeft het voornemen om een twee-delige trein uit te brengen met deze aandrijving en is gebaseerd op zijn 7Ev/14Ev-platform, die 80 kilometer kan rijden op een niet-geëlektrificeerde lijn met een snelheid van 120 kilometer per uur. Het treinstel is dan voorzien van Li-On accu's die via de bovenleiding worden opgeladen. In de eerste instantie ziet Škoda Transportation haar eigen land Tsjechië als een goede kandidaat voor de inzet van dit type trein omdat het een dicht spoorwegnet heeft met veel niet-geëlektrificeerde lijnen. Maar ook wil de treinbouwer de treinen in de rest van Europa verkopen.

In een later stadium heeft het bedrijf de plannen om met een waterstoftrein te komen. Deze techniek zal dan worden afgekeken vanaf een waterstofbus, meldt de treinbouwer.