Reizigers zes uur in gestrande trein opgesloten

De Moerdijkbrug, een archieffoto met een rijdende trein. (Foto: Frans Berkelaar)
De Moerdijkbrug, een archieffoto met een rijdende trein. (Foto: Frans Berkelaar)

Een NS Intercity Direct is dinsdagmorgen gestrand geraakt tussen Rotterdam Centraal en Breda. De reizigers aan boord van de trein hebben bijna zes uur vertraging opgelopen omdat de evacuatietrein ook niet meer kon vertrekken.

Het was de trein die om 9:44 vanuit Rotterdam Centraal vertrok in de richting van Breda. Net voorbij de Moerdijkbrug kwam de trein stil te staan, een trein die daar achter reed kwam ook stil te staan, en de trein daarachter mocht uiteindelijk wel weer in de tegenovergestelde richting weer terugrijden.

Storing

Even na het middaguur leek het erop dat er een evacuatietrein kon komen, die rond de klok van één uur aan zou komen. Echter vanwege de zelfde storing als de getroffen trein kon deze ook niet vertrekken. Uiteindelijk kon een tweede evacuatietrein de reizigers wel weer meenemen naar Breda. Hier kwamen ze utieindelijk om 15:50 aan, ongeveer 6 uur later dan gepland. "Na een paar uur stil te hebben gestaan, begon de sfeer wel om te slaan", zegt Nassar Chakir, één van de reizigers die in de eerste gestrande trein zat, tegenover de NOS. "Je hoorde mensen hardop vloeken en balen." Hij heeft zijn werk die dag moeten missen. De reizigers in de tweede trein die gestrand was konden wel snel geëvacueerd worden. In ongeveer anderhalf uur kon hun trein weer wegrijden.

Klachten

Op de sociale media zijn diverse klachten te lezen waarin reizigers schrijven over de gebrekkige communicatie. "Half uur geleden omgeroepen dat er binnen 10 minuten een sleeptrein zou komen. Nog niets gebeurd", schrijft een moeder op Twitter namens haar dochter die zich in de gestrande trein bevond.

"Ongelukkige plek"

Spoorbeheerder ProRail en de NS hebben gezamelijk laten weten dat de trein op een "ongelukkige plek" van het HSL-spoor stil kwam te staan en zullen een onderzoek starten naar wat er mis ging. De woordvoerder biedt namens de NS en ProRail een excuus aan alle getroffen reizigers: "Hoe dan ook vinden we het vervelend dat reizigers het zo hebben ervaren, daar bieden we dan ook onze excuses voor aan."