Tramverbinding Maastricht - Hasselt definitief afgeblazen

Het plan voor een tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt is definitief afgeblazen. De plannen kunnen na 18 jaar van discussie nu de prullenbak in. Vlaanderen ziet meer kans in een elektrische trambus tussen beide steden, maar het is nog niet duidelijk of de provincie Limburg en gemeente Maastricht hiermee akkoord zullen gaan.

De tramverbinding tussen Hasselt - Maastricht was een door De Lijn voorgestelde sneltramverbinding. Het had als doelstelling de OV-verbindingen in Belgisch-Limburg te verbeteren. Op 30 juni 2008 tekenden de Vlaamse en Nederlandse ministers van Verkeer een overeenkomst, hierin gevolgd door gedeputeerde Janssen en wethouder Nuss op 13 december 2011. Uiteindelijk maakte Vlaams minister Lydia Peeters maandagmiddag bekend dat de tramverbinding niet door zal gaan.

Hoofdpijndossier

Het plan voor de tramverbinding tussen de steden werd in 2004 gepresenteerd, en in 2008 werd er een overeenkomst ondertekend, maar langzaam werd het project een hoofdpijndossier. De plannen waren om een tram van station Maastricht tot aan het station van Hasselt te laten rijden.

De problemen begonnen toen uiteindelijk bleek dat de Wilhelminaburg in Maastricht niet sterk genoeg bleek voor een tram en daarom werd de route ingekort tot de Markt. Een extra brug aanleggen over de Maas zou 100 miljoen extra kosten. Omdat Vlaanderen enkel wou meewerken aan de verbinding als de tram op station Maastricht wou stoppen werd het project een juridische discussie waarin Limburg dreigde met een rechtszaak wegens contractbreuk.

Geert Bourgeois, minister van Vlaanderen, stelde voor om het geld voor de sneltram te investeren in de twee andere lijnen naar Maasmechelen, Neerpelt en de Limburgse Noord-Zuid. Anderen haalden oudere plannen terug om de oude spoorlijn te reactiveren, echtet de gouverneur van Limburg gaf aan niet meer te geloven in de realisatie van het project.

Het Nederlandse deel van Limburg heeft altijd toegezegd om enkel via het Rijk subsidie te verlenen als er een tramverbinding komt. Nu Vlaanderen voor een trambus gekozen heeft is het nog onduidelijk hoe het Rijk en de provincie Limburg zal reageren. Daarnaast heeft Maastricht een schadevergoeding betaald aan Vlaanderen omdat de tram niet tot aan het station kon rijden.