Strukton sluit samenwerking voor gebruik van gerobotiseerd onderhoudsvoertuig Trackbot
Strukton en AMT gaan samen een ERTMS montagerobot ontwikkelen die arbeidsintensieve handelingen automatiseert. De samenwerking is op 22 juni tijdens de RailTech Europe beurs in Utrecht tussen beide partijen ondertekend.
Tjark de Vries, directeur Strukton Rail Nederland, en Sven Elst, algemeen directeur AMT Group uit Breda, bekrachtigden deze samenwerking op 22 juni tijdens de RailTech Europe beurs in Utrecht met een handtekening onder een intentieverklaring. De montagerobot is een verdere doorontwikkeling van het TRACKBOT platform, een elektrisch aangedreven machine die volledig autonoom werkzaamheden op het spoor kan verrichten. Tijdens een demonstratie op de beurs was te zien hoe de Trackbot ingezet werd om bevestigingen tussen de rails en de dwarsliggers los en vast te draaien.
Aanleiding tot de samenwerking is het innovatiepartnerschap project ASAP ERTMS met ProRail. In dat programma rollen ProRail en innovatiepartners het nieuwe Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS de komende decennia versneld uit. Hiervoor moeten enorm veel componenten in het spoor worden gemonteerd. ProRail wil samen met marktpartijen tot een snellere uitrol komen. Om dit te kunnen realiseren biedt robotisering uitkomst.
Montagerobot
"Onze bedrijven hebben onlangs de Trackbot ontwikkeld. Dit is een universeel en autonoom platform voorzien van robots om arbeidsintensieve spoorwerkzaamheden te automatiseren. Het idee nu is om het platform samen verder te ontwikkelen en geschikt te maken voor onder meer het monteren van balises en assentellers.", vertelt Strukton in een persbericht.
Strukton en AMT/NMT bundelen hiervoor hun krachten en technische kennis. De doelstelling is om in 2023 een prototype gereed te hebben. Het uiteindelijke doel is om volledig autonoom, zonder gebruikmaking van mensenhanden, werkzaamheden te verrichten in het spoor. Dankzij robotisering kan spoorbouw sneller, aantoonbaar nauwkeuriger en veiliger gebeuren. Dat resulteert in een kortere doorlooptijd waarbij het spoor voor minder langere periode buiten dienst hoeft te worden gesteld.