Eurostar meldt sterk herstel van zakenreizen in eerste helft van 2022

De Eurostar tussen Londen St. Pancras en Amsterdam (Foto: Treinenweb)
De Eurostar tussen Londen St. Pancras en Amsterdam (Foto: Treinenweb)

De internationale vervoerder Eurostar meldt een sterke terugkeer van zakenreizen in de eerste zes maanden van 2022. Volgens het bedrijf was het herstel van zakenreizen tussen Londen en Parijs het snelst bij Franse en Amerikaanse bedrijven.

Nu Eurostar aan 75 procent van de dienstregeling van vóór de corona-pandemie zit, bevindt het aantal zakenreizen zich in de eerste helft van 2022 terug op 70 procent van het niveau van 2019 en het aantal zakelijke aanvragen is met 40 procent gestegen tussen 2019 en 2023. Nieuw onderzoek in opdracht van Eurostar wijst op het sterke vertrouwen van bedrijven in Europese zakenreizen. 78 Procent van de zakenreizigers verwacht meer of evenveel te reizen tussen het Verenigd Koninkrijk en Europa vergeleken met 2019.

Zakenreizen

Meer dan de helft (58%) van de bedrijven beweert dat dit een efficiëntere manier van zakendoen is. Hiermee wordt de vrees weggenomen dat het nieuwe hybride of thuiswerkmodel het einde zou betekenen van regelmatig zakenreizen.

François Le Doze, COO van Eurostar, licht toe: "Het aantal zakenreizen is in 2022 sneller hervat dan we hadden verwacht, zeker als je bedenkt dat we nog steeds maar aan ongeveer drie kwart van onze dienstregeling van vóór de pandemie zitten. We hebben er alle vertrouwen in dat deze trend zich na de zomerperiode zal voortzetten, ook omdat september traditioneel een drukke maand is voor zakenreizen."

Trend werk + vrije tijd

Tijdens de pandemie zou volgens het onderzoek een sterke 'werk plus vrije tijd'-trend ontstaan, aangezien werknemers ervoor kiezen de flexibiliteit van de mogelijkheid om overal te werken te gebruiken om werk met tijd met het gezin te combineren. Volgens het onderzoek voelt meer dan een kwart van de zakenreizigers de behoefte om de tijdens de pandemie verloren tijd in te halen door werkreizen te verlengen voor vrijetijds-doeleinden en overweegt 86 procent van de reizigers deze aanpak in 2022. De gegevens van Eurostar bevestigen dit: 85% van de zakenreizen die in mei en juni werden geboekt, omvatten een verblijf van minstens één nacht.

Trein versus vliegtuig

In het beleid van diverse grote organisaties staat duurzaamheid nu centraal. Dit jaar verplichten meer dan 20 procent van de zakelijke klanten van Eurostar hun werknemers om met de trein te reizen wanneer dit een haalbare optie is. De co2-voetafdruk van één vlucht staat gelijk aan 13 Eurostar-reizen. Daarmee kan het spoor een belangrijke rol spelen bij het realiseren van onmiddellijke koolstofbesparingen.

"We zijn verheugd om zowel in Frankrijk als in Nederland te zien dat regeringen dezelfde weg volgen als bedrijven, door een beleid in te voeren om reiskeuzes te beïnvloeden ten voordele van het milieu", zegt François Le Doze, "Wij zijn vastbesloten om met de spoorwegindustrie samen te werken om onze dienstregelingen en verbindingen verder te optimaliseren, zodat het voor meer passagiers gemakkelijker wordt om de trein te verkiezen boven het vliegtuig."

Vierde trein

Onlangs kondigde Eurostar een vierde rechtstreekse trein aan op zijn populaire route tussen Amsterdam en Londen. Deze vertrekt om 7:47 uit Amsterdam Centraal en komt zo beter tegemoet aan de behoeften van de zakelijke markt.

Bron: Eurostar