Topman Thalys diep door het stof vanwege incidenten met gestrande treinen
De topman van Thalys is in een e-mail aan zijn klanten diep door het stof gegaan vanwege de recente incidenten toen hogesnelheidstreinen gestrand waren door diverse oorzaken. "Dit is zeker niet het niveau van dienstverlening, dat we onze klanten willen bieden.", schrijft hij.
"Onlangs brachten meerdere voorvallen ons in moeilijkheden”, schrijft bestuursvoorzitter Jacques Damas in de e- mail. "We denken dan aan de hitte, aan een brand nabij de sporen en de aanrijding van een dier. Ook al liggen de oorzaken hiervan buiten onze controle, toch moeten we ervoor zorgen dat deze incidenten zo weinig mogelijk impact hebben op u als reiziger".
De afgelopen periode raakten er een aantal treinen gestrand waarbij de passagiers urenlang vastzaten in de treinen terwijl de airconditioning het liet afweten. Op sociale media regende het vervolgens klachten van reizigers die zich in de kou gezet voelden.
Maatregelen
Volgens de topman bleek de organisatie "niet sterk genoeg om de intensiteit en de opeenstapeling van storingen het hoofd te bieden". Om het hoofd boven water te kunnen houden heeft de internationale vervoerder direct matregelen genomen door het aantal dagelijkse treinritten voorlopig te beperken, is een uitgebreid plan opgesteld voor het onderhoud van de treinstellen en hebben de zwaarst getroffen passagiers een ruimere tegemoetkoming gekregen.
Ook wordt er binnen de gehele organisatie meer personeel ingezet, waaronder bij de klantenservice, maar ook op de stations en in de trein. "Het oplossen van de operationele uitdagingen heeft de absolute prioriteit", zo sluit hij de mail af.