ProRail en NS werken samen aan oplossing drukte stationstunnel Zwolle
Deze week is het nieuwe onderwijsjaar voor studenten en scholieren weer van start gegaan. Vanuit verschillende richtingen reizen meer studenten naar station Zwolle dan op andere momenten van het jaar. Het gevolg hiervan is drukte in de stationstunnel op twee korte momenten in de ochtend. ProRail en NS werken aan verschillende oplossingen om deze drukte te beheersen.
Dit doen zij onder andere samen met Studenten van de Landstede opleiding Veilig & Beschermd. Ook krijgen studenten die een trein eerder nemen gratis koffie op station Zwolle.
Piekmomenten in de ochtend
De tunnel is in september en oktober op zijn drukst. Na aankomst van de treinen ‘s morgens om 08:15 en 08:45 uur is het gedurende vier minuten te druk in de tunnel. Dan ontstaan er langere wachtrijen dan normaal voor de poortjes en moeten reizigers soms wachten op de trappen. Voor en na deze tijdstippen kunnen reizigers de tunnel weer op een comfortabele manier passeren.
Maatregelen op korte termijn
ProRail en NS voeren tijdelijke maatregelen in om de drukte te kunnen beheersen. Zo zijn beide organisaties in gesprek met het Zwolse onderwijs om te kijken of lesroosters beter afgestemd kunnen worden op het openbaar vervoer zodat studenten niet meer allemaal tegelijk aankomen. Ook krijgen studenten die een trein eerder nemen gratis koffie aangeboden. Samen met studenten van de Landstede MBO-opleiding Veilig & Beschermd kijken ProRail en NS naar andere mogelijkheden en nieuwe oplossingen. Een andere maatregel die genomen wordt is een aanpassing in de poortjes op zo’n manier dat inkomende reizigers aan de zuidzijde hun eigen poortjes hebben. Dit ontlast de overige poortjes en helpt de doorstroom te verbeteren. Daarnaast zijn er host die reizigers de weg wijzen naar de juiste poortjes.
Maatregelen op lange termijn
Voor de lange termijn kijken ProRail en NS in samenwerking met de Gemeente Zwolle naar verschillende oplossingsrichtingen. Denk aan het verplaatsen van de poortjes of een aanpassing in de dienstregeling. Daarnaast onderzoeken de betrokken organisaties nieuwe betaalmethoden voor het OV. Daarmee zou in- en uitchecken sneller kunnen gaan en dus de doorstroom op het station verbeteren.
Ook zal er in de toekomst een extra loopbrug komen zodat reizigers die enkel de sporen willen oversteken niet meer via de looptunnel hoeven te gaan.