Infrabel schaft drie nieuwe meettreinen aan
De Belgische spoorbeheerder Infrabel en het Italiaanse spoortechniekbedrijf Mermec hebben een contract getekend voor de levering van drie nieuwe meettreinen. Het contract is tijdens InnoTrans Berlijn 2022 tussen beide partijen ondertekend.
De nieuwe meettreinen die in navolging van de huidige EM130-meettreinen nu blauw zijn, zullen voldoen aan nieuwe eisen, waardoor ze werken op batterijvoeding en stroomafname via de bovenleiding. Hiermee zal dit de eerste batterijtrein in België worden. De batterijen zullen worden gebruikt bij het optrekken en afremmen waarmee er energie wordt teruggewonnen. De drie meettreinen hebben een contractwaarde van 42 miljoen euro en worden opgeleverd in 2024, 2026 en 2027. De eerste zal in 2025 worden ingezet nadat deze toelating zal krijgen.
Eigenschappen
De treinen zullen twee-delig zijn, een lengte van bijna 50 meter lang zijn, en 148 ton wegen. Elektrisch rijden is mogelijk tot maximaal 200 kilometer per uur. Op batterijvoeding wordt de snelheid echter beperkt tot 120 kilometer per uur.
De treinen zullen plaats geven voor diverse werkzaamheden, waaronder het meten van de eigenschappen van het spoor, de wissels en de bovenleiding tijdens het rijden. Maar ook kan de trein het signaal en de werking van ERTMS, het GSM-R-communicatiesysteem en het seinsysteem monitoren.
De trein zal een vervanger worden voor de huidige meettrein EM130 van Infrabel. Met twee extra treinen in de vloot kan de spoorbeheerder nog frequenter het spoor controleren.
Samenwerking met Mermec
Mermec, is een Italiaans bedrijf voor diagnose, signalering voor spoorwegen. Het maakt deel uit van de Angel-groep. Binnen de spooronderhoudsbranche is het bedrijf geen onbekende. Zo meldde Treinenweb.nl in juni van vorig jaar al dat het bedrijf met Stadler en het Italiaanse spoorinfrastructuur bedrijf RFI een nieuw te leveren Flirt van Stadler ombouwt tot een meettrein. Maar ook is Mermec betrokken bij de ontwikkeling van het Guardia-systeem van Stadler die als ETCS-voorziening in treinen kan worden ingezet. Daarnaast is het Italiaanse bedrijf ook betrokken bij de bouw van een speciale rijdende Intensive Care trein voor hulpverlening.