Station Dordrecht viert 150e verjaardag
De spoorlijn tussen Dordrecht en Rotterdam bestaat sinds 1 november precies 150 jaar. En ook station Dordrecht bestaat dit jaar een anderhalve eeuw. NS en ProRail hebben dit moment dinsdag samen gevierd met reizigers. Zij werden getrakteerd op een bijzonder speldje.
De geschiedenis van de 'Oude lijn', zoals de spoorlijn ook genoemd wordt, begon op 1 november 1872. Toen vertrok de eerste stoomtrein van De Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, een van de voorlopers van NS, vanaf station Dordrecht richting Rotterdam Feijenoord.
Station Dordrecht was al onderdeel van het traject Antwerpen naar Rotterdam. In Rotterdam lagen toen nog geen bruggen of tunnels, dat veranderde later. De reizigers naar Rotterdam moesten uitstappen op station Mallegat, op Feijenoord. In de jaren daarna is het spoornetwerk verder uitgebreid naar de trajecten die we nu kennen.
Station Dordrecht
Eigenlijk vierde station Dordrecht al op 1 januari haar 150e verjaardag maar door de coronapandemie kon dit niet gevierd worden. Het station is een mooi monumentaal gebouw, dat met name opvallend is door de lengte van het gebouw van 108 meter. In het hoge middengedeelte zijn negen deuren geplaatst die toegang geven tot de stationshal. De gevel is bekroond met een fronton, waarin de stationsklok is geplaatst. Aan beide zijden strekken lange lage vleugels zich uit langs het spoor. Op de beide uiteinden zijn kopgebouwtjes, die boven het dak van de vleugels uitsteken.
Tegenwoordig is het station voorzien van allerlei voorzieningen voor reizigers, zoals onder andere toiletten, bagagekluizen, OV fietsen, fietsreparatiepunt, een AED, een watertappunt en natuurlijk diverse winkels zoals een AH to go, Broodzaak, Smullers en een AKO.