Deutsche Bahn: Friesenbrücke naar verwachting eind 2024 klaar
De Deutsche Bahn maakte dinsdag bekend hoe de bouw van de nieuwe Friesenbrücke bij Weener zal verlopen. De brug is al sinds 2015 buiten gebruik vanwege een aanvaring en wordt na veel gestechel sinds vorig jaar vervangen door een splinternieuwe brug. De bouwkosten zijn inmiddels opgelopen tot ruim 200 miljoen euro.
Momenteel boort een hefplatform proefgaten in de bodem van de Ems om te kijken of het daar obstakels tegenkomt. Op deze plek wordt komend jaar de damwand voor de nieuwe brugpijlers aangelegd. Ook wordt er een grote sleuf gegraven, waardoor de kabels voor de brug worden gelegd.
Vorig jaar ging de eerste schop de grond in. De verwachting is dat de brug begin december 2024 klaar zal zijn. Echter is het nog niet zeker of die datum gehaald wordt. De brug zal in het Oostenrijkse Linz gebouwd worden. Het plan voorziet daarom in het stukje bij beetje transporteren van de brug per vrachtwagen naar de Eems.
Hoge kosten
De kosten van het bouwproject zijn de afgelopen jaren gestegen van 125 miljoen euro naar ruim 200 miljoen euro. Dit komt enerzijds door de wensen van scheepswerf Papenburg Meyer. Het bedrijf wil een moderne hef- en draaibrug die snel kan worden geopend, zodat de schepen van de werf sneller de Eems kunnen oversteken. Voorheen moest een deel van de brug met een hijskraan verwijderd worden.
Ook droeg ook de oorlog in Oekraïne bij aan de stijgende kosten. De begrotingscommissie van de Bondsdag heeft aangegeven de kostenverhoging niet als reden te zien om het project uit te stellen.
Aanvaring
Ongeveer zeven jaar geleden ramde een vrachtschip de Friesenbrücke bij Weener die hierop zwaar beschadigd raakte. Door de beschadigde brug is er sinds die tijd geen treinverkeer meer mogelijk tussen Weener en Leer. Arriva-treinen rijden door naar Weener waar pendelbussen naar Leer rijden.