ProRail introduceert nieuw generatie sein
Al vele decennia zijn de huidige seinen met drie lampen boven elkaar een begrip langs het spoor. Maar daar komt vanaf dit jaar verandering in. Spoorbeheerder ProRail heeft het Nieuwe Generatie Sein geïntroduceerd. Dit sein heeft een vernieuwde indeling dan voorheen, maar in de praktijk verandert er niks.
Het nieuwe seinbord combineert de lichtseinen samen met de snelheidsseinen die met cijfers de verplichte snelheid aangeven en is daarmee hoger. De drie verschillende lichten zijn ondergebracht in één LED-lamp dat alle drie de verschillende kleuren kunnen tonen. Dit lichtsein staat onderaan. Daarboven is een onderbord geplaatst die het seinnummer aangeeft, met daar weer boven de lichtbak voor de cijfers ten behoeve van de maximaal te rijden snelheid. De lichtsterkte voor het sein is automatisch instelbaar. Aan de hand van het weer zal de lamp feller of minder feller schijnen. Zo zal bij mist of regen het sein beter te zien zijn. Ook zijn de borden waarop het sein bevestigd is voorzien worden van een witte rand. Dit maakt het sein beter zichtbaarder in de donker.
Seinstelsel 1955
De huidige seinen zijn afkomstig uit Het Seinstelsel 1955. Van die tijd tot en met nu zijn er weinig visuele veranderingen aan de signalering doorgevoerd, maar wel is de techniek duurzamer geworden door gloeilampen te vervangen door LED, en is de aansturing volledig gemoderniseerd. Momenteel staan er 10.000 seinen langs het spoor die aan de portalen hangen, op een paal staan of als dwergsein op stations tussen de sporen staan. De komende jaren zullen de seinen geleidelijk worden vervangen door de nieuwe seinen als er aanleiding voor is.
Plaatsing Nieuwe Generatie Sein
ProRail werkt sinds 2018 aan de ontwikkeling van dit nieuwe generatie sein. Bij de ontwikkeling zijn ook diverse belanghebbenden waaronder vervoerders betrokken.
De eerste zes Nieuwe Generatie seinen zijn nu geplaatst bij Meteren, op de plek waar de Betuweroute gepasseerd wordt. Voor ProRail is dit een ideale locatie waar machinisten ervaring kunnen opdoenmet het sein. Op dit spoor rijden zowel passagiers- als goederentreinen. De komende drie maanden staan in het teken van het verzamelen van reacties van machinisten. Verlopen de proeven goed, dan worden de seinen die aan vervanging toe zijn voortaan ingeruild voor dit nieuw type sein. De spoorbeheerder verwacht tot 2024 enkele honderden nieuwe seinen op te hangen door heel Nederland.
Treinliefhebbers kunnen het nieuwe sein op een veilige plek spotten. Vanaf het viaduct aan de Markkade zijn ze goed te zien.
Bron: ProRail