European Sleeper start op 25 mei 2023
De nachttrein Brussel – Amsterdam – Berlijn van European Sleeper gaat vanaf donderdag 25 mei drie keer in de week rijden. Dat schrijft Treinreiziger.nl. De vervoerder heeft bekend gemaakt ze na een pittige zoektocht de benodigde rijtuigen gevonden hebben om de treindienst mee te laten rijden.
De eerste rit zal zijn vanaf Berlijn naar Brussel, op 26 mei zal de trein voor het eerst vanuit België en Nederland vertrekken. De trein zal bestaan uit één slaaprijtuig, acht ligrijtuigen en één zitrijtuig. De ticketverkoop start op 20 februari. Een plekje in het ligrijtuig is beschikbaar vanaf 79 euro. Een slaaprijtuig zal 109 euro kosten. Een plek in het zitrijtuig kost 49 euro.
Dienstregeling Berlijn en naar Praag
Treinreiziger.nl schijft dat de nachttrein op maandag, woensdag en vrijdag uit Brussel zal vertrekken in de richting van Berlijn. Aanvankelijk hoopte European Sleeper dat ze hun nachttrein direct naar Praag konden laten rijden, maar omdat er bij de Duitse spoorbeheerder DB Netz onvoldoende treinpaden voor in 2023 beschikbaar waren om naar Tsjechië te rijden is deze bestemming vooruitgeschoven naar 2024.
De trein start om 19:22 uur. Daarna zal de trein onder andere stoppen te Antwerpen Centraal, Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal. Om 6:48 uur komt de trein te Berlijn aan. In Berlijn zal er een goede aansluiting ontstaan op de trein naar Praag, die vertrekt rond 7:15 uur. In Berlijn kan er ook overgestapt worden op de trein naar Warschau, waarbij met de ruime overstaptijd nog een bezoekje aan de Duitse hoofdstad kan worden gebracht. Mogelijk zal de trein later nog verlegd worden naar Berlijn Lichtenberg.
Dienstregeling naar Nederland
Vanuit Berlijn naar Nederland en België vertrekt de nachttrein op zondag, dinsdag en donderdag. De trein vertrekt om 22:56 uur vanaf Berlijn Hbf waarna Amsterdam Centraal in de vroege ochtend om 6:31 uur wordt bereikt. Een uur later is de trein te Rotterdam, en om 9:27 uur te Brussel. Een stop op Amersfoort en Den Haag HS zal vervallen omdat ProRail hier geen plek meer op het spoor heeft.
Gehuurde rijtuigen
Voor de eerste verbinding worden rijtuigen gehuurd. “De rijtuigen zijn oud, maar goed onderhouden” legt hij uit tegenver Treinreiziger. Beddengoed is in de prijs inbegrepen, net als ontbijt op bed.
De eerste trein wordt gereden met gehuurd materieel, maar op korte termijn wil European Sleeper investeren in eigen moderne rijtuigen met meer privacy-opties. Het gaat dan om nieuw materieel of om oude rijtuigen die grondig worden voorzien gereviseerd. De hoop is dat dit materieel vanaf 2025 of 2026 ingezet kan worden. Ook heeft het bedrijf bekend gemaakt dat ze extra personeel in dienst hebben genomen die zich zal ontfermen over de ontwikkeling van met materieel voor de nachttrein.
Aanvankelijk zou er sprake zijn van een samenwerking met Tsjechische vervoerder RegioJet, maar tegenover Treinreiziger.nl verklaart organisator Chris Engelsman het volgende: "We hebben nog steeds goed contact met RegioJet, maar voor nu is een samenwerking niet relevant. We rijden nu tot aan Berlijn, en niet tot aan Tsjechië." Ook is volgens Engelsman de verhuur van rijtuigen door RegioJet niet ter sprake.
In het voorjaar zullen er testritten plaats gaan vinden. De treindienst zal verluidt worden gereden door Lineas of Train Charter Service.
Bron: Treinreiziger.nl