Intercity Berlijn krijgt extra ruimte op Oldenzaal door aanleg van extra spoor
Dit jaar zal station Oldenzaal een nieuw spoor en een nieuw perron erbij krijgen. De uitbreiding is nodig vanwege de het versnellen van de reistijd in de Intercity Berlijn tussen Amsterdam en Berlijn.
Het contract voor de uitbreiding is op vrijdag 13 januari gegund aan spooraannemer VolkerRail. Zij zullen de komende maanden de plannen uitwerken, en naar verwachting in het tweede helft van dit jaar de werkzaamheden uitvoeren.
Aanpassingen
Het nieuwe perron en spoor komen aan de noordkant van het station. Hier zal straks in de nieuwe dienstregeling de regionale stoptrein Zutphen-Hengelo-Oldenzaal stoppen. Het nieuwe stuk spoor van 130 meter komt naast het bestaande spoor 1 en wordt met een wissel aangesloten. Het nieuwe perron krijgt een pad naar het bestaande perron van spoor 1. Via dit pad komen reizigers op en van het nieuwe perron. Het wordt ook mogelijk om het perron te bereiken via een trap en hellingbaan vanaf het busstation.
Sneller naar Berlijn
De IC Berlijn zal door de aanpassingen gebruik maken van een doorgaand spoor waarover die sneller mag rijden. Dit zal voor de rit naar de Duitse hoofdstad weer enkele minuten tijdswinst opleveren. De komende jaren zullen er nog meer aanpassingen hiervoor plaatsvinden, zoals de inzet van nieuwe Vectron-locomotieven, zodat het omwisselen van de locomotief in Bad Bentheim niet meer nodig is. Normaal duurt dit ongeveer een kwartier. De reis tussen Amsterdam en Berlijn duurt vanaf dan ongeveer 5 uur en 50 minuten. Momenteel is dit nog 6 uur en 22 minuten.
De aanpassingen aan het station van Oldenzaal zullen uiterlijk op 10 december klaar moeten zijn. Naar verwachting zullen dan ook de nieuwe locomotieven in dienst worden gesteld. In een later stadium zal de nieuwe ICE-L in dienst worden gesteld. Dit zal naar verwachting in 2024 of 2025 plaatsvinden.