NS past kleurstelling kop van Flirt Sprinters aan
De NS is begonnen met het aanpassen van de kleurstelling van de kop van de FLIRT-Sprinters. Net zoals er eerder met de SNG uitgevoerd werd is nu ook de beurt aan de Flirt. De eerste 'vergeelde' trein met het nummer 2206 uit deze serie van 58 stuks is inmiddels in de dienstregeling verschenen.
Met de nieuwe kleurstijl moet de trein beter zichtbaar worden, stelde de NS eerder al in een onderzoeksrapport. Enkel alles wat voorheen blauw op de kop was, is nu geel geworden. De kleur loopt net als bij de SNG door tot aan de naad waar de kop van de trein eindigt. Voorop is een klein logo van NS te zien. De zijkanten van de trein zijn niet aangepakt.
'Vergeling'
Nadat de SNG in 2021 als eerste aan de beurt was voor de 'vergelings-beurt' wordt inmiddels ook de VIRM-serie onder handen genomen. het gaat om de stellen die niet voorzien zijn van de 'Flow' uiterlijk, die kenmerkend is aan de gele logo's op de zijkant. Bij die stellen wordt enkel het gele vlak groter tot aan de onderzijde van het raam aan de voorzijde. Ook een recent geleverd ICNG-stel is voorzien van een kleine cosmetische wijziging waarbij het gele vlak groter is als bij de andere die geleverd zijn. Vermoedelijk is dit ook met de zelfde reden als bij de andere treintypes.
Onderzoek naar gevaren Nabo-overwegen
De keuze om een deel van de NS-vloot te voorzien van een andere kleurstelling is ontstaan uit een deelonderzoek die voortkwam uit het onderzoek naar de gevaren van Nabo-overwegen. Dit soort overweg kent geen enkele vorm van bewaking en is niet voorzien van licht- en belinstallaties. Het onderzoek is opgestart na het dodelijke ongeluk van in mei 2020 toen een SNG Sprinter op een landbouwvoertuig inreed. Hierbij overleed de machinist en raakte de trein zwaar beschadigd. De bewuste overweg stond al bekend als gevaarlijk vanwege het slechte zicht en is inmiddels verwijderd.