Overeenstemming bereikt voor plaatsen van perrontrappen op Moreelsebrug

De Moreelsebrug in Utrecht krijgt mogelijk over enkele jaren trappen naar de meeste perrons. (Foto: Treinenweb)
De Moreelsebrug in Utrecht krijgt mogelijk over enkele jaren trappen naar de meeste perrons. (Foto: Treinenweb)

Als alles meezit krijgen de meeste perrons op Utrecht Centraal over enkele jaren een extra entree vanaf de Moreelseburg. Het college van Utrecht heeft een overeenstemming bereikt met NS en ProRail over de uitgangspunten en voorwaarden en heeft een voorstel naar de gemeenteraad gestuurd.

Als de plannen uitgevoerd zullen worden, betekent dit dat er zes trappen met stationsvoorzieningen zoals toegangspoorten en reizigersinformatie worden aangelegd. Als de raad instemt, kunnen reizigers tussen eind 2027 en eind 2028 vanaf de Moreelsebrug naar de perrons 5 tot en met 21 gaan.

Bereikbaarheid verbeteren

De nieuwe trappen zullen de bereikbaarheid van Utrecht Centraal verbeteren, vooral voor inwoners van de stadswijken Merwede en Beurskwartier. De reistijd van en naar het station wordt hierdoor verkort, en naar verwachting zullen dagelijks 20.000 tot 25.000 treinreizigers gebruikmaken van de zuidelijke toegang. Spoor 1 tot en met 4 blijven echter onbereikbaar, omdat deze perrons eindigen onder de OV-terminal en niet doorlopen tot onder de brug.

De gemeenteraad moet nu beslissen of de lang gekoesterde wensd doorgaat. Bij deze afweging spelen factoren zoals de toekomstige locatie van de Merwedelijn, de openingstijden van de trappen en de monitoring van het gebruik een rol. De financiering komt uit de grondexploitatie van het Stationsgebied en bijdragen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie. Als de raad voor 1 juli 2025 beslist, kunnen de trappen tussen eind 2027 en eind 2028 worden gerealiseerd. Aanvankelijk lag er nog een verwachting dat de trappen al volgend jaar zouden zijn gerealiseerd.

Bouw

ProRail zal verantwoordelijk zijn voor de bouw, net zoals bij de Moreelsebrug zelf, die in 2016 werd opgeleverd. Omdat de trappen afwijken van het Omgevingsplan, moet een formele procedure worden doorlopen. Naar verwachting komt het besluit hierover in de eerste helft van 2026 ter inzage. De trappen waren bij de bouw van de brug al voorzien, maar door onopgeloste vraagstukken, zoals de plaatsing van toegangspoorten, werden ze toen nog niet gerealiseerd. Dankzij overeenstemming met NS, ProRail en Klépierre, de eigenaar van Hoog Catharijne die de plannen lang tegenhield, kunnen de plannen nu eindelijk worden uitgevoerd.