Hessische Landesbahn bestelt batterijtreinen bij Siemens
De Duitse Hessische Landesbahn heeft een order gemaakt voor drie twee-delige Siemens Mireo batterijtreinen. De Mireo Plus-B zoals de trein heet zal worden ingezet in de gebieden Boven- en Beneden-Westerwald die zich kenmerken met steile hellingen en niet-geëlektrificeerde trajecten.
Het materieel moet een forse CO2-besparing opleveren en het geluidsniveau en de uitstoot van uitlaatgassen in de regio verminderen zodra ze de huidige dieseltreinen vervangen.
Krachtige treinen
Beide routes in het Westerwald, met veeleisende hellingen en lange niet-geëlektrificeerde trajecten, vereisen krachtige treinen. Met zijn hoge aandrijfkracht is de Mireo Plus B een van de treinen die deze uitdaging aan zou durven. Batterijtreinen zullen een forse CO2-besparing opleveren en het geluidsniveau en de uitstoot van uitlaatgassen in de regio verminderen als ze dieseltreinen vervangen.
Inzet
De nieuwe batterijtreinen rijden op de Oberwesterwaldbahn met een lengte van 115 kilometer van Limburg naar Altenkirchen – Au – Siegen en op de 75 kilometer lange Unterwesterwaldbahn tussen Limburg – Montabaur – Siershahn.
Er zijn plannen om de batterijen van de trein op te laden in Limburg en op het traject Au – Siegen. Het niet-geëlektrificeerde deel op de Unterwesterwaldbahn is ongeveer 35 kilometer lang. Hier kunnen treinen heen en weer rijden zonder bij te laden.
Mireo voor Hessische Landesbahn
De treinstellen zijn twee-delig en hebben drie deuren aan elke zijde om snel en gemakkelijk in- en uitstappen te vergemakkelijken. De treinen zijn uitgerust met stroomafnemers voor gebruik onder bovenleidingen en het opladen van batterijen, en met batterijen voor gebruik op niet-geëlektrificeerde trajecten. In de batterijmodus bedraagt de actieradius van de Mireo Plus B op topografisch uitdagende routes ongeveer 80 kilometer zonder opladen. De trein biedt 126 zitplaatsen en staanplaatsen voor 156 passagiers.