Laatste treinstel Sprinter Nieuwe Generatie aangekomen bij NS

Afgelopen dinsdag is de laatste SNG Sprinter bij NS aangekomen. In totaal zijn er de afgelopen paar jaar 206 treinstellen van het type Civity door de Spaanse treinbouwer CAF geleverd.

De SNG is voornamelijk aangeschaft om de oude SGM Sprinter te vervangen, maar ook om de reizigersgroei op te kunnen vangen. Het contract heeft een waarde van ruim 900 miljoen euro. De levering van het eerste treinstel vond plaats in 2017 nadat het contract in 2014 was getekend, waarbij er toen sprake was van een levering van 118 treinstellen. In 2018 maakte de NS bekend dat ze nog een vervolgbestelling plaatsten voor de levering van 88 treinen van dit type. Deze vervolgserie is voorzien van enkele technische verbeteringen ten opzichte van de eerste serie, maar is voor het reizigerscomfort niet verschillend. Alle SNG treinstellen tellen in totaal ongeveer 35.000 zitplaatsen.

Van de 206 stellen zijn er momenteel 200 in dienst gekomen. Vier hiervan worden nog klaar gemaakt voor hun inzet, een wordt door CAF gebruikt voor testdoeleinden met betrekking tot automatische besturing (ATO) (3003) en een ander stel (2304) is afgevoerd na botsschade bij Hooghalen. Twee stellen (3021 en 2770) zijn als proef omgebouwd voor testritten als Schiphol Sprinter om een eenmansbedrijf uit te testen en staan momenteel aan de kant na hun proefbedrijf.

Transport

Het transport van de SNG is vanwege de locatie van de werkplaats in Beasain bijzonder te noemen. Omdat er in Spanje sprake is van breedspoor waar deze treinen niet geschikt voor zijn, zijn de stellen voornamelijk vanuit de haven van Bilbao met een boot naar Nederland vervoerd. Vanaf de Rotterdamse Botlek-haven zijn de treindelen op een dieplader naar de werkplaats Amsterdam Zaanstraat vervoerd om ze daar gebruiksklaar te maken. Een klein aantal treinen is via het Franse en Duitse spoor naar Nederland vervoerd.

Bestelling Nieuwe Dubbeldeks-generatie

Treinbouwer CAF zal de komende jaren nog meer treinen voor NS bouwen. Het gaat om de Nieuwe Dubbeldeks-generatie (DD-NG) die naar verwachting zestig treinstellen zal tellen die gemengd enkel en dubbeldeks zijn. Deze investering heeft een waarde van 600 miljoen euro. Naar verwachting zal de eerste trein in 2025 of 2026 de fabriek uitrollen om te beginnen aan de test- en toelatingsritten.